První vzlet letounu Antonov AN-178
Přidáno: 13. Květen 2015Autor: Lubor Obendrauf
Poněkud stranou odborného tisku zůstala událost, která je tak trochu v rozporu s politickou situací na Ukrajině. Tradiční výrobce dopravních, transportních a speciálních letounů Antonov Design Bureau dotáhl do realizace projekt nového transportního letounu AN-178. A tak v předvečer oslav 70. výročí od konce poslední světové války – ve čtvrtek 7.5.2015 uvedený typ letounu vzlétl z letiště Gostomel nedaleko Kyjeva poprvé. Hodinový zkušební let sloužil k ověření ovládání letounu včetně zkoušky funkce podvozku příďového typu a řady dalších systémů. Tým dělníků a techniků výrobce si mohl konečně oddychnout, jelikož celý projekt doprovázely různé komplikace a to nejen na politické rovině.
Už více jak před 20 lety se u Antonova začalo hovořit o náhradě hned několika starých typů transportních letounů. Dodnes v mnoha zemích světa létá „armáda“ starých strojů AN-12, AN-26, AN-32 i řada jiných. Jejich provoz není právě hospodárný a řada leteckých nehod těchto typů byla bohužel způsobena i kombinací stáří draků letounů včetně špatně provedené údržby. Množí se i případy „česání“ náhradních dílů z letounů odstavených i více jak 25 let a to už je hazard nejvyšší úrovně … Konstruktéři firmy Antonov vcelku logicky sáhli k úpravě již vyráběného letounu. Základem konstrukce AN-178 je jeho „civilní“ bratr AN-158 létající již u různých společností na pravidelných linkách s cestujícími. Nový typ se liší mimo jiné sklopnou zádí trupu, ta tvoří tradiční nákladní rampu. Podlaha byla upravena a patřičně zesílena. Příď trupu je stejná jako u AN-158, stejný je i podvozek letounu a řada dalších konstrukčních prvků.
Nový stroj může přepravovat až 18 tun nákladu do vzdálenosti 1000 km cestovní rychlostí 445 uzlů (445 kt) a pro bezpečný vzlet potřebuje vzletovou a přistávací dráhu o délce 2500 metrů. Dvojice moderních proudových motorů Ivčenko-Progress D-436-148FM má tah 7880kg (každý z nich), suchá hmotnost jednoho motoru je 1450kg. Jde o velmi úsporné pohonné jednotky s velmi nízkou hladinou emisí a podstatně sníženou úrovní hluku. Výrobce nabízí pilotní prostor vybavený pokročilou avionikou hned několika výrobců dle přání zákazníků. Nový Antonov se tak stává přímou konkurencí typů Alenia C-27J Spartan, EADS CASA C-295, Lockheed Martin C-130J, Embraer KC-390 a také Iljušin IL-214. V březnu tohoto roku společnost Maximus Air objednala zatím neuvedený počet civilní varianty AN-178 a stane se tak jejím prvním uživatelem.
Nicméně o nový letoun se zajímají zástupci celé řady vojenských letectev. Jeden z kolegů byl loni na zahraničním aerosalónu a stánek firmy Antonov byl „v obležení“ řadou vysokých důstojníků vojenských letectev Indie, Kolumbie a Argentiny – takové uniformy na našem kontinentu nepotkáte každý den … Svůj zájem již také potvrdilo vojenské letectvo Mexika, což je už tradiční zákazník Antonova. A tak zřejmě politice navzdory se stane AN-178 zajímavým vývozním artiklem a výrobci můžeme popřát, aby úspěšně zvládl letové zkoušky a dokončil tolik nezbytnou certifikaci nového typu.
Fotografie ( copyright ) – vše Oleg V.Belyakov, AirTeamImages