Elegán s dobráckými rysy
Přidáno: 17. Říjen 2011Autor: Martin Decarli
L 40 Meta Sokol
1/72
Miku
Právě v době, kdy píši tyto řádky, jsem se rozloučil 35minutovým letem s jedním Meťákem….OK-MMT má nyní už jen 9,5h do konce resursu, a do konce roku bude spolu s OK třikrát Marie již v NTM. Neskutečně příjemný eroplán, milý, hodný, a krásný…při pomyšlení, že za chvíli se na ně budeme chodit dívat do muzejí, je mi smutno.
Co mi paměť sahá, meťáka ve dvaasedmdesátině zatím dělal jen kutnohorský Miku, někdy v polovině 90tých let. Ač Miku míval často problémy s tvarovou přesností, tady je jedna z velmi světlých vyjímek. Klasická nenápadná krabička s perokresbou bokorysu naší nádherné čtyřsedadlovou z poloviny padesátých let, obsahuje pár trochu hruběji odlitých dílů, vaku okna, a obtisky na 1 kamufláž.
Kabiny jsem zvyklý vyrábět si sám, a tady jsem to považoval skoro za nutnost. Základ kopyta tvořila destička z ABS posazená na místo kokpitu. Dále jsem již „jen“ vrstvil tmel Rapid Plus, a dobrušoval co nejsprávnější tvar. Poté ještě kopytu „něco ubral“ na sílu materiálu, a vylisoval novou kabinu společně se střechou. Na interiéru jsem moc úprav nedělal. Sedačky odpovídají, přístrojovka i podlaha také obstojně. Vyrobil jsem tak typické malé berany a la L -200. Na spoj trup-křídlo je třeba trochu tmelu, něco málo i na trup-VOP. Technologicky velmi unikátně řešený podvozek má u modelu dostatečně hlubokou jen šachtu ostruhy, pro hlavní kola je vyhloubení jen naznačeno, přiznám se, že se mi frézovat moc nechtělo tak jsem nechal tuto část bez úprav. Ponechal jsem i ostruhové kolo, ale hlavní podvozkové nohy by těžký resinový model asi neunesly, a tak je nahradil ocelový drát 0,8mm, na nějž sem vyrobil aerodynamické kryty, a vše propojil zahuštěným epoxidem.
Nyní již jen bylo potřeba dotmelit spoj „naše“ kabina-trup, a celý modýlek střiknout základovkou.
Mě se snad vůbec nejvíce líbí vývozní markingy, a jim tak podobná „třikrát Marie“ ze Zbraslavic. Základ jsem foukl stříbrnou BC, na modré doplňky použil lesklou Humbrolku 15, a bílou imatrikulaci nechal vyříznout ze samolepicí folie v reklamní agentuře.
Model vám nezabere více jak 5dní práce, a to jen kvůli schnutí barev. Jestli chcete Meťáka ve své aeroklubové sbírce mít, doporučuji sledovat burzy, a neváhat.
Já se nyní kochám nádherně ladnými tvary OK – MMM, a vzpomínám na nádherné chvíle prožité předevčírem v kokpitu OK – MMT nad Blaníkem, Želivkou…Zapadající podzimní slunce, a barvami hýřící lesy pod námi atmosféru loučení jen smutně dokreslovaly….
Květen 13th, 2012 at 21:33
Krásný model. Jen dotaz, OK-MMT bude skutečně k vidětí v expozici v NTM? Letěl jsem s ním coby dítě a mám na něj skvělé vzpomínky z Letňan. Děkuji