Pilotinfo

Havárie Airbusu A320 PIA nepřišla z čistého nebe, problémů je zde celá řada

Přidáno: 07. Červenec 2020Autor:

Dne 22.5.2020 havaroval v Karáčí při opakovaném pokusu o přistání letoun Airbus A320 pákistánských aerolinií PIA, kdy až na dva cestující všichni ostatní na palubě zahynuli. V průběhu vyšetřování vyšla najevo řada doslova šokujících skutečností, pojďme se na některé momenty této tragické události podívat podrobněji. Ostatně už v 90. letech minulého století mne před aerolinkami PIA varovali ve Francii moji kamarádi z Pákistánu s tím, že jejich piloti mají více než mizerný výcvik a proto létají s konkurencí. Bohužel, dodnes se to nezměnilo…

Vše z počátku vypadalo jako běžný rutinní let. Airbus A 320-200 Pakistan International Airlines (PIA) s registrací AP-BLD letěl jako pravidelná linka s označením PK-8303 z Lahore do Karáčí v Pákistánu, na palubě bylo 91 cestujících a 8 členů posádky. Oba piloti ale nedodržovali předepsaná pravidla CRM (pro spolupráci v osádce za letu) a místo toho se mezi sebou bavili o členech své rodiny, nakažených koronavirem! To jako by předznamenalo další sled událostí. Řídící letového provozu na letišti v Karáčí musel piloty opakovaně kontaktovat, aby hlásili jeden z cestovních bodů dle letového plánu a potvrdil jim ILS přiblížení na vzletovou a přistávací dráhu 25L (25 levá). Protože ale nedodrželi předepsaný profil pro přiblížení na dráhu 25L  a měli vyšší rychlost, posádka odpojila autopilot a přešla na ruční řízení, kdy se vysunutím klapek nakonec na sestupovou osu dostali, ale i tak měli stále vyšší rychlost. Z frekvence Karachi Approach je řídící několikrát upozornil na velkou výšku letu v daném profilu přiblížení, během kterého se pokoušeli vysunout podvozek, ale měli s tím problémy.

PIA Airbus A320 již s poškozenými motorovými kryty

Nakonec ve výšce 1740 stop a vzdálenosti menší než 5 námořních mil od prahu dráhy 25L byl podvozek zasunut!!! V tomto okamžiku se letoun nacházel na sestupové ose i na středovém paprsku systému. Při vysunutí klapek na polohu 1 měli ale rychlost 243 kts IAS a posádka dostala opakovaně z palubního systému varování před vysokou rychlostí a současně před blížící se zemí. Nikdo ale nezjistil – ani dvojice pilotů či řídících, že letoun jde na přistání bez vysunutého podvozku!!! Brzy poté letoun nejméně třikrát prudce narazil dolní částí motorů (dvakrát pravým a jednou levým) na povrch dráhy a zanechal tam černou stopu, přitom došlo k poškození obou motorů…Posádka nicméně v tuto chvíli přerušila přistání a provedla vzlet i s poškozenými motory!  Poté oznámila provedení go-around  a žádala o ILS přiblížení na dráhu 25L. Řídící jim přikázal zatáčet vlevo na kurs 110 stupňů a stoupat do 3000 stop.

Po dalších čtyřech minutách letu posádka oznámila ztrátu tahu obou motorů a vyhlásila stav nouze, řídící jim ihned povolil přiblížení na obě dráhy – 25L nebo 25R. Letoun pak pokračoval v klesavém letu s vysunutou pomocnou RAT jednotkou (Ram Air Turbine – tedy generátor el. proudu s vrtulkou) pro napájení letových systémů. Bohužel letoun klesal příliš rychle na to, aby dolétl na jednu z drah letiště a následně se zřítil ve vzdálenosti kolem 1340 metrů od prahu dráhy 25L na obytnou část města. Až na dva pasažéry zahynuli všichni na palubě a několik obětí bylo i na zemi ve zdemolovaných budovách. Záchranné složky nikoho dalšího živého nenalezli a druhý den se na místo dostavili vyšetřovatelé, mezi tím v noci místo havárie bylo hlídáno armádou. Velmi brzy byly zajištěny i stopy motorů na dráze, a dokonce jeden z místních leteckých nadšenců vyfotil letoun chvíli před pádem, na obou motorech byly znát nárazy a poškození na jejich spodních částech…

přistání Airbusu A320 bez podvozku

Následně byly nalezeny v troskách oba zapisovače – FDR i CVR a byly předány k analýze. Vyšetřovací komise se ale také soustředila na oba piloty a jejich výcvik. V této fázi došla k naprosto skandálnímu zjištění! Třetina pilotů aerolinek PIA získala ATPL licenci podvodem, když ve finále za patřičný obnos vykonal za ně příslušné zkoušky včetně simulátorů daného typu letounu někdo jiný!!! Médiím nakonec vpravdě šokovaný pákistánský ministr pro letectví Ghulám Sarvar Chán v tamním parlamentu při tiskové konferenci uvedl, že z 860 pákistánských pilotů má 262 podvodem získané licence. Ve společnosti PIA nyní pracuje 434 pilotů, takže se to týká rovné třetiny z nich!!! 150 pilotů PIA bylo ihned odstaveno od létání a další budou následovat. Ale… nebylo možné na to přijít dříve? Takto se zejména ptají pozůstalí po tragické nehodě Airbusu A 320 PIA a právě u ní je jasné, že naprosto hrubá nekázeň posádky byla příčinou této katastrofy. A ještě jedna perlička: dvě pilotky PIA – Maryam a Erum Masood, z nichž byly opravdové živé „maskotky“ společnosti (často v médiích i reklamách…), tak obě získaly licence dopravních pilotů rovněž podvodem!    Jedna ze sester létala jako Flying Officer (hovorově druhý pilot – pozn. autora) na Boeingu 777 a její sestra na turbovrtulovém ATR. Jejich vzorné kvalifikace se už dříve ukázaly – ta první byla v posádce Boeingu 777, který při letu letos v únoru nad Německem, ČR, Slovenskem a Maďarskem vůbec nekomunikoval s dispečery a vzlétla k němu hotovost stíhačů! Oba piloti (muž a žena) vesele spali!!! Další sestra byla v posádce ATR 42-500 PIA, kterou při přistávání doslova „zrušili“ na letišti v Gilgitu. I zde byla příčinou nehody hrubá pilotní nekázeň…Navíc jsou obě sestry dcerami bývalého pákistánského generála, ten působí jako diplomat v zahraničí a díky jeho kontaktům byly oba incidenty jeho dcer obratem zameteny pod koberec…

nehoda ATR 42 PIA ATR 42 PIA po nehodě

Byly sice doby, kdy společnost PIA patřila mezi renomované letecké společnosti, ale to je již hodně dávno, ostatně v 70. letech minulého století u nich létala řada spolehlivých zahraničních pilotů zejména v pozici kapitánů a ti žádný šlendrián nepřipouštěli. Pak se začalo šetřit na mzdách posádek a výcviku, ovšem výsledek tohoto vpravdě „manažersky odpovědného“ jednání na sebe nenechal dlouho čekat. A zde bych uvedl jednu zajímavou skutečnost, na kterou v Evropě u leteckých společností naštěstí nenarazíte. V Pákistánu, stejně jako v Indii a okolních zemích plánovači posádek leteckých společností musí koukat i na společenské postavení pilotů. Co tím mám na mysli? Například syn vysoce postaveného důstojníka pákistánského vojenského letectva přece nepoletí jako kapitán s druhým pilotem, jehož otec jen „pouhý“ švec, to je společensky nepřípustné! Musí letět s někým, kdo je společensky na podobné úrovni a naopak. A to byl případ i kapitána výše uvedeného tragického letu Airbusu A320 PIA.

Aerolinie PIA byly často vedeny na černé listině leteckých společností, které léta nemohly z řady důvodů létat do EU, ani prolétávat jejich vzdušným prostorem. O něco později byly podmínečně povoleny lety jejich Boeingy 777. Po nedávné tragédii doslova před pár dny EASA zakázala nejméně na 6 měsíců pákistánským PIA létat do Evropy s tím, pokud poté nebudou schopni doložit, že všichni jejich piloti prošli nezbytným výcvikem a jejich kvalifikace byly pečlivě prověřeny, zákaz může být dále prodloužen. Uvidíme tedy, jaký bude další vývoj vyšetřování této letecké nehody. Přitom nyní je již naprosto jasné, že k havárii došlo vinou hrubé nekázně posádky letounu a život mnoha cestujícím i členům posádky nikdo nevrátí. A tak padaly hlavy napříč společností a stalo se i v Evropě nevídané – ve vazbě skončilo téměř celé vedení aerolinek PIA, byly jim odebrány pasy a do konce vyšetřování nesmějí opustit Pákistán …

Snad se časem povede společnosti PIA vrátit se k bezpečnému provozu, který ovšem v důsledku koronavirové krize bude ještě dlouho dosahovat jen zlomku dřívějších letů včetně těch dálkových.

místo dopadu Airbusu A320 PIA

Štítky: , , ,

Tematicky související články

Leave a Reply