Pilotinfo

Zajímavá letadla československých pilotů 2. – Pitts Speciál S2C

Přidáno: 18. Duben 2011Autor:

Pitts Speciál S2C

1/48

AZ model

Dalším nevšedním letadlem, které pár Čechů a Slováků mělo možnost pilotovat, byl americký akrobatický dvouplošník Pitts Special. Před pár lety si jej v Anglii vyzkoušel plukovník čs.letectva, dříve sedlající Mig 23 ML. Od té doby se situace trochu změnila, protože jeden Pitts létá u majitele v Čechach, a jeden na Slovensku.

Schválně kdo z vás má tušení kdy tenhle eroplán „do obývaků“ vznikl? Prototyp byl zalétán v září 1944, ano slyšíte dobře! Ač nebyl určen k boji, je to vlastně „válečné“ letadlo. Od té doby vznikla spousta verzí na základě S1(jednosic) a S2(spárka). Aby toho nebylo málo, stovky Pittsů byly, a stále jsou stavěny amatérskými staviteli, a tady opravdu co kus, to originál. Já nikdy nezapomenu na má první setkání s tímto letounkem-v době pořádání MS v letecké akrobacii v roce 1978, jsme s otcem byli na letišti denně, a měl jsem možnost osahat si Pittse těch nejlepších z celého světa.

O tuto předlohu nejevili zájem výrobci dlouhá léta. Pokud je mi známo, existoval pouze dost nepovedený model 1/72 od LS. Pak se v pár kouscích objevil dost pracný „vakáč“ od Tonda model, a asi poslední dvaasedmdesátiny přišly teprve nedávno z AZ modelu. Na čtvrtku si museli modeláři celého světa počkat do roku 2010, kdy čtyři verze vydal právě AZ model za což mu vyjadřuji díky.

Já se pustil do stavby oné „skotské“ spárky s tím, že kamufláž a imatrikulace nebude krabičková. Když mluvíme o krabičce – pěkná letovka na vrchu, pěkné barevná schémata na zadní straně. Plánek je dnes už bohužel typický „azeťácký“, tedy docela šílený, autorovi neříká asi nic slovo perspektiva, poměr dílů, naznačení přesného usazení. V konstrukci jsem pracoval sice jen 2 roky, ale tohle odevzdat, honil by mne vedoucí možná ještě dnes kolem papíren Větřní. Obtisky jsou špičkové kvality, stejně jako stříkaná kabinka. Výlisky působí velice pozitivním dojmem, minimum otřepů, řeklo by se stavba na víkend. Tato vize nás však opustí hned zezačátku, při sestavování(spíše snaze o sestavování) interiéru. Na boky kabiny máme nalepit konstrukci, ale ta se nám tam nevejde, navíc dle plánku nepochopíme kam ji přesně umístit. Podlaha je umístěna na samé dno trupu a na to máme nalepit sedačky, které by snad byly vhodné pro „missky“v měřítku 1/32! Prostě totál out…Nic, najděme si slušné fotky kokpitu, a upravujte jak sami uznáte za vhodné. Samozřejmě každý kokpit je trochu jiný, zvláště díky amatérským stavitelům. Alespoň plechové přístrojové desky můžeme použít bez úprav. Teď trochu poposkočíme – slepení trupu, přilepení VOP a spodního křídla. Tady bych rád výrobce pochválil za realistické naznačení prověšení plátna. Řada výrobců si nenastuduje podklady, a jsou potom schopni udělat velmi nerealistické naznačení potahu. S geometrií je vždy u „chmelnic“ problém, jenže tady nastane větší než by musel být. Tak předně pořádně nepoznáme kam, a jak usadit hlavní vzpěry (a přitom by stačilo tak málo-naznačit rysku, či malé zahloubení). Po jejich nalepení, a posazení horní plochy nám něco bouchne do očí-křidlo je velmi nemodelově vysoko. Je potřeba zkrátit křídelní vzpěry, ale pak nám zas nepasují vzpěry z trupu, a to hodně. O tom, že nevíme kam je usadit, už snad ani nebudu psát. Proti podvozku bych neměl výhrad, ale myslím, že na moderní čtvrtkovou stavebnici by bylo „slušností“ udělat kola, a bačkory odděleně.

Tmelit budeme relativně málo.Na spoji trup – kabina, a trup- spodní křidlo. Horní křidlo si samozřejmě necháme stranou, a dáme se do stříkání. Já dělal model v tom úplně nejklasičtějším zbarvení všech Pittsů. A to celočervený s bílými doplnky. Dost se divím, že výrobce u tolika barevných provedení právě toto vypustil. Celý model jsem „hodil“ do bílé, a pak pár hodin strávil maskováním paprsků. Poté přišla na řadu červená lesklá HU 19. Imatrikulace se dala sestavit z domácích zdrojů zbylých obtisků. Po zkompletování zbývají natáhnout výplety, jsou dvojité, takže o zábavu je opravdu postaráno :-).

Nyní si utírám pot z čela, a není to zvýšenou teplotou. Takový prcek, a takhle mi dal zabrat! Jak sem již psal výše, díky „AZetům“ za zaplnění mezery jedné legendy. Na druhé straně model přesně odpovídá současnému trendu této firmy-tvarově velmi slušné modely jsou degradovány narychlo vyrobenými detaily, nenaznačením míst pro jednotlivé díly, a špatným lícováním. Je to škoda, a jen doufám, že se velký český výrobce zamyslí, a začne dělat modely nejen tvarově přesné, ale i příjemné na stavbu.

Tematicky související články

Leave a Reply