Pilotinfo

Na Aviatické pouti 2018 bude opět létat Lightning

Přidáno: 16. Duben 2018Autor:

Jedním z každoročních návštěvníků pardubického letiště jsou letouny ze stáje Red Bullu. Jednak to sem z jejich domovské základny v rakouském Salzburgu není daleko, jednak jejich osádkymají zdejší letecký den opravdu rádi. Pochopitelně nebudou chybět ani na letošním osmadvacátém ročníku Aviatické pouti, který se uskuteční 2. a 3. června na pardubickém letišti.

Ve skupině letos přiletí i legendární dvoutrupý stíhací letoun Lockheed P-38 Lightning z druhé světové války. Právě k tomuto kusu dodává Jan Rudzinskyj z organizačního štábu Aviatické pouti několik informací. „Lightning není na Avaiatické pouti novinkou, již jsme ho zde přivítali dvakrát a vždy vzbudil u diváků zaslouženou pozornost. Jednak zaujal svým krásně vyleštěným celokovovým povrchem a také neobvyklým konstrukčním uspořádáním s malou trupovou gondolou a dvěma dlouhými nosníky pokračujícími za motory až k ocasním plochám. Ovšem zcela jedinečné je letové vystoupení. Dvojice motorů Allison disponuje značným výkonem a Lightning je na obloze dynamický a ladný zároveň a diváci se mají opravdu na co těšit. Vedle samostatné letové ukázky se Lightning na pardubickém nebi představí i ve velkoskupině historických letadel, v takzvaném Balbu, se kterým v programu počítáme i v letošním roce. Tato jedinečná podívaná má u diváků i pilotů značný ohlas.

Lockheed P 38 Lightning Red Bull

Pro stroj Lockheed P 38 Lightning, to nebude první návštěva nad letištěm Pardubice. Když pomineme jeho vystoupení v rámci Aviatické pouti v letech 2009 a 2013, potom je rozhodně třeba vrátit se do let 1944 až 1945, kdy byly tyto dvoutrupé stíhačky nasazeny ve velkých svazech nad protektorátem Böhmen und Mähren jak k ochraně amerických bombardérů tak útokům na pozemní cíle nebo leteckému průzkumu.

Nad Moravou a Slezskem to byly především stroje 15. americké letecké armády, které, počínaje dnem 22. února 1945, systematicky napadaly a ničily říšskou infrastrukturu v rámci operace CLARION společně se stíhacími North American P 51 Mustang a Republic P 47 Thunderbolt. Primární úlohou Lightningů na evropském válčišti však  již dříve byly stíhací eskorty bombardovacích svazů USAAF a nejinak tomu bylo i 17. prosince 1944. Toho dne odstartovalo ze 13ti letišť v jižní Itálii  527 těžkých čtyřmotorových bombardérů Boeing B 17 Flying Fortess a Consolidated B 24 Liberator v doprovodu 300 stíhaček P 38 Lightning a P 51 Mustang. Cílem této mohutné  formace byly továrny na výrobu syntetických paliv v Odertal a Blechhammer Nord a Süd v nynějším Polsku. Při přeletu nad naším územím v oblasti mezi Olomoucí a Přerovem byl jeden z bombardovacích svazů napaden německými stíhači. Jednalo se o stovku Messerschmittů Bf 109G a Focke-Wulfů FW 190A elitní stíhací eskadry JG 300 „Wilde Sau“ určené k obraně samotného srdce Německa. V tomto střetnutí ztratila 15. armáda 21 bombardérů a 6 stíhaček zatímco JG 300 51 letadel.

Ligtningy bývaly operačně nasazovány také jako tzv. značkaři (Droop-Snoop) a to rovněž během náletu na pardubické letiště a rafinerii Fanto dne 23.8. 1944. Nejméně 3 lightningy průzkumné verze F-5 z 15th PRS (Foto Recon Squadron ze San Severo) měly ověřovat a fotograficky zdokumentovat výsledky náletu, 2 P-38 od 154th WRS (Weather Reconnaissance Squadron z Bari) byly vyslány se speciálními úkoly. Mnoho desítek dalších P-38 tvořilo přímý stíhací doprovod 239 Liberatorů 168 létajících pevností B-17.

Historický Lightning je jen jedním z řady vystupujících letadel zařazených do více než pětihodinového letového programu. Pro návštěvníky bude pardubické letiště otevřeno ve dnech 2. a 3. června vždy od 8.00 hodin a vedle letových ukázek na ně čeká i bohatý pozemní program s velkým množstvím rozličných aktivit pro děti.

Formace Lockheed Lightning p 38 WW2

Tematicky související články

Leave a Reply