Pilotinfo

Otevření muzea Kbely bude již tuto sobotu

Přidáno: 02. Květen 2019Autor:

Tak jako každým rokem, v sobotu 4.5.2019 se otevřou brány kbelského leteckého muzea po zimní přestávce a to v 10:00 hodin. Pracovníci muzea mezi tím nezaháleli a připravili rovnou několik novinek, které ve stejný den představí všem návštěvníkům. Vstup do všech expozic samozřejmě zůstává zdarma.

McDonell Douglas F-4 Phantom II Kbely

Můžeme začít výčtem všech letošních novinek: zrenovované letouny Phantom F-4 či Suchoj Su-25, legendární americký Douglas Dakota DC-3 v nepůvodní československé vojenské kamufláži, první československý letoun Bohemia B-5. Nově je v muzeu uspořádána i plocha věnovaná dopravním letounům. Ty mnoho let stály přímo na ploše kbelského letiště a nyní jsou dle možností přemístěny přímo do expozice muzea. Zatím na volnou plochu, avšak do budoucna se dočkají renovace a doufejme i umístění do krytých prostor.

Letecké muzeum Kbely venkovní stojánka

Mezi hlavní exponáty jistě patří americký McDonell Douglas F-4 Phantom II (resp. FGR Mk.2), který je nyní umístěn v největším kbelském hangáru č. 43. Phantom, který patřil britskému letectvu a sloužil v Německu, se ve sbírkách Vojenského historického ústavu Praha objevil v roce 1992. U jeho příletu byli symbolicky také někteří z našich pilotů za války létající u RAF.  Jeho svítivě modrá barva vždy přitahovala návštěvníky, nyní byl v rámci generální opravy, kromě řady jiných restaurátorských zásahů opatřen novým modrým nátěrem a letoun je také umístěn v hangáru, kde je chráněn před povětrnostními vlivy. Vypadá skutečně impozantně. Stojí hned vedle sovětského stíhacího letounu Mig-29, což z nich dělá unikátní dvojici nadzvukových vojenských letounů ve sbírkách leteckého muzea.

Dalším letounem hodným mimořádné pozornosti je sovětský bitevní letoun Suchoj Su-25. Legendární „hrábě“ se přesouvaly na přelomu letošního března a dubna z kbelské letecké základny na nové místo svého určení, do haly v areálu Staré Aerovky, kde jsou vystaveny spolu s ostatními proudovými vojenskými letouny sloužícími v našem letectvu. Hala stíhacích bombardérů ve Staré Aerovce je nyní nově uspořádána a k vidění je zde celkem sedm strojů: vedle Suchoje Su-25 jsou to taktický bombardér Suchoj Su-7, stíhací bombardér Suchoj Su-22, dále stroje MiG-15, MiG-21, MiG-23 a také Aero C3A (Siebel Si 204D).

Avia Av 14FG Avia Av 14 FG Kbely Iljušin Il 14FG Kbely

Velkou novinkou budou pro návštěvníky i nové plochy určené pro vystavení dopravních letadel. Jedná se prostor poblíž vstupní brány, kdy na jedné straně jsou hangáry s historickými letadly z let 1918-1925 a z druhé světové války, a na druhé straně je hangár s cvičnými proudovými letouny.

Na místě dřívějšího venkovního depozitáře vznikla – v úzké spolupráci s příslušníky 15. ženijního pluku z Bechyně – v roce 2017 panelová plocha a nyní jsou na ní umístěny dopravní a transportní letouny a dále stroj pro speciální úkoly. Tyto letouny byly v minulosti dlouhá léta umístěny na 24. základně dopravního letectva. Nyní najde návštěvník na betonové ploše dopravní letadlo Il-18, dále dvě letadla Avia Av-14 / Iljušin Il-14, letoun An-24 a především legendární Douglas DC-3, americkou „Dakotu“ v československé vojenské kamufláži.

Douglas DC-3 Douglas DC-3 Kbely

Další představovanou novinkou bude první československý letoun Bohemia B-5, který byl uveden do provozu přesně před sto lety, v roce 1919. Stroj je umístěn v hangáru čs. letectva 1918-1925.

Detailní informace o letounu Phantom FGR Mk.2 ze sbírek Vojenského historického ústavu Praha – Leteckého muzea Kbely

McDonell Douglas F-4 Phantom II

McDonnell Douglas Phantom FGR Mk.2 – víceúčelový letoun, USA / 1954

Vývoj nového stíhacího letounu na základě požadavků amerického námořnictva byl zahájen v roce 1954. První prototyp vzlétl 27. května 1958 a v prosinci 1960 byly první stroje s bojovým jménem Phantom II zařazeny do služby, kde se všestranně osvědčily.V letech 1962 – 1964 se ve Velké Británii rozhodovalo o náhradě letounů DH Sea Vixen u námořnictva a Hawker Hunter u RAF. V roce 1965 bylo rozhodnuto pro RAF nakoupit letouny typu F-4M. Tato verze Phantomu má motory Rolls Royce Spey a část avionického vybavení od firem Elliot a Ferranti. První prototyp varianty pro RAF, YF-4M (XT 852), vzlétl 17. února 1967. Celkem byly vyrobeny dva prototypy a 116 sériových F-4M.
Sériové stroje označené Phantom FGR Mk.2 začaly přicházet do výbroje RAF od srpna 1968 a Velká Británie se tak stala prvním zahraničním uživatelem Phantomů. První Phantomy FGR.2 dostala přeškolovací 228. OCU a postupně jimi byly vyzbrojeny perutě č. 2, 6, 14, 17, 19, 23, 29, 31, 41, 43, 54, 56, 74, 92 a 111. U 29. perutě létal na Phantomech také československý pilot Zbyšek Nečas – bývalý válečný příslušník 68. noční stíhací perutě.

Phantom FGR Mk.2, sériové č. XT 899

Stroj je darem Royal Air Force Leteckému muzeu Historického ústavu Armády České republiky. Do Kbel jej přeletěl 16. ledna 1992 velitel základny RAF Wildenrath G/Cpt. Geoff Brindle s navigátorem W/Cmdr. Al Pulfreyem. Pochází z výzbroje 19. perutě RAF u které během 2. světové války sloužila řada československých stíhačů. 19. peruť se na FGR.2 přeškolila až v červnu 1976 z Lightnigů F.2 a působila ze základny Wildenrath od ledna 1977. Peruť se také podílela na operaci Desert Storm v rámci obrany kyperské základny od srpna 1990 do února 1991.

Technická data:

Motor: 2 x Rolls Royce Spey s tahem 90 kN každý
Rozpětí 11,68 m
Délka 17,75 m
Hmotnost prázdného letounu 13 654 kg
Vzletová hmotnost 26 610 kg
Maximální rychlost (H=10 972 m) 2 232 km/h
Dostup 18 890 m
Dolet 2 489 km

McDonell Douglas F-4 Phantom II RAF

Tematicky související články

Leave a Reply