Pilotinfo

Travel Service kupuje zbývající podíly v ČSA od Korean Air a státu

Přidáno: 19. Říjen 2017Autor:

Minulý týden potvrdila společnost Travel Service to, o čem se mezi leteckými odborníky již nějaký čas hovořilo. Brzy tak dojde k nákupu zbývajících podílů v ČSA od Korean Airu a českého státu. Travel Service nyní vlastní 34%, k tomu získá dalších 44% od Korejců a necelých 20% od státní firmy PRISKO a.s., což se stane bezmála 98% vlastníkem ČSA. Poslední velmi skromný podíl 2,265% akcií vlastní Česká pojišťovna. Samozřejmě tuto transakci musí potvrdit mimo jiné český Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, ale podle posledních informací ten by s tím problém mít neměl.

Zahraniční média a někteří zástupci jiných aerolinek trochu nevěřícně kroutili hlavami, proč vlastně Korean Air do ČSA vstupoval. Jenže hlavní důvod je kupodivu docela prostý: šlo o snahu se „pojistit“ obchodně proti dříve naznačené daleko hlubší spolupráci mezi společností Lufthansa a korejskou Asianou a to nejen na evropském nebi. Ta je největším rivalem Koreanu a tak byl záložní plán na světě. Protože Lufthansa své plány přehodnotila, nebyl již důvod pro držení velkého podílu právě v našem národním dopravci. Samozřejmě se už mnozí nyní ptají, co se v ČSA změní. S největší pravděpodobností mnohé. Už daleko dříve se Travel Service netajil zájmem získat cca 70 až 85% podíl v ČSA a tak není divu, že nyní využil takové příležitosti. Ovšem byly zde i opačné snahy, například na jaře 2005 tehdejší prezident ČSA Jaroslav Tvrdík (jehož jméno na letišti raději nevyslovujte …) oznámil záměr společnost Travel Service koupit! A ejhle, po letech je to přesně naopak.

Airbus ČSA ATR ČSA

Změny se dotknou s největší pravděpodobností letounů Airbus A319, pro které se hledá další uplatnění včetně jejich možného odprodeje do zahraničí. Travel Service provozuje až na výjimky (sezónní pronájmy) letouny výrobce Boeing a tak podle posledních informací má zájem u ČSA ponechat ve službě turbovrtulové stroje ATR 42 a 72. Na lince do Soulu bude i nadále létal Airbus A330-300, ten doplní v řádu měsíců další letoun A330-200 s nižší sedačkovou kapacitou. Budou ale i změny v rámci Travel Service. Pod hlavičkou „Travel Service Group“ jako mateřské finanční skupiny budou kromě ČSA pokračovat i Travel Service (charterové a speciální lety), dále Smart Wings se dle posledních informací uvažuje přejmenovat na ČSA Express atd. V tuto chvíli nemá smysl spekulovat o dalších změnách, jistě jich bude hodně včetně tolik nezbytných synergií ve všech oblastech života letecké společnosti (nákupy, údržba letadel, výcvik posádek atd.).

Jedna věc je ale jistá. Na podobných obchodech většinou vydělává rovněž zákazník, kdy zpravidla dochází ke zkvalitnění palubních služeb, lepšímu nastavení cenové politiky, věrnostních programů pro často létající cestující atd. Snad to bude i náš případ, ostatně Travel Service je již mnoho let největší českou leteckou společností a mohou nabídnout i individuální lety pro obchodní klientelu moderními obchodními letouny dle jejich požadavků. Nechme se tedy překvapit, co nového se na trhu objeví spojením dvou leteckých společností. Zachování značky ČSA je krok správným směrem, vždyť jde o jednu z nejstarších leteckých společností na světě.

Boeing 737 Travel Service před přistáním

Tematicky související články

Leave a Reply