Pilotinfo

První československý dolnoplošník se představí na Aviatické pouti

Přidáno: 21. Únor 2018Autor:

Letos budeme slavit sto let od vzniku našeho samostatného státu a samozřejmě i v letectví se tato skutečnost projevila. Z počátku byly jen opravovány staré letouny „zděděné“ po rozpadajícím se mocnářství, avšak létání s nimi bylo složité a co si budeme nalhávat, často i nebezpečné. Proto tehdejší letečtí konstruktéři hledali odpověď na poptávku nově se rodícího letectva. Státní představitelé si uvědomovali jeho strategický význam a obyvatelé k letadlům vzhlíželi s obdivem. Proto se do bohaté československé letecké historie poohlédne i program dvacátého osmého ročníku Aviatické pouti, která se uskuteční na pardubickém letišti 2. a 3. června 2018.

Avia BH 1exp

To nejstarší období mimo jiné připomene i na svou dobu moderní dolnoplošník Avia B.H.1. Výrobu letuschopné kopie tohoto prvního letounu později velice známé značky Avia realizoval Marcel Sezemský v létech 1997-2001. Každá taková stavba je složitá, sehnat vhodné dobové komponenty se často rovná zázraku a je vždy otázkou, zda-li se některé z nich dají použít pro zcela nový letoun. O tom, že jeho dvoumístný stroj v barvě prolakovaného dřeva je pro něj doslova srdeční záležitostí, svědčí slova přibližující historii téměř sto let staré letecké konstrukce. „Československý letoun Avia B.H.1, vyrobený v roce 1920, byl prvním moderním a zcela originálním letounem celodřevěné konstrukce společnosti Avia, který v historii československého letectví zaujímá zcela unikátní místo. Jednalo se totiž o první československý dolnoplošný letoun a zajímavé je také to, že tato moderní koncepce se ve světě prosadila až o mnoho let později“.

Avia B.H.1exp První mezinárodní letecká výstava Praha 1920 Avia_B.H.1 a President T.G.Masaryk

Pokrokového řešení si byl vědom i první československý president T. G. Masaryk, který v roce 1920 na První československé mezinárodní letecké výstavě tvůrce letounu Avia B.H.1, konstruktéry Beneše a Hajna, obdaroval ze svého fondu částkou 100 000 Kč na podporu dalšího rozvoje společnosti Avia. Následně pak po celá dvacátá léta začala Avia originální koncepci dolnoplošného vzpěrového letounu intenzívně a úspěšně rozvíjet. Dolnoplošníky Avia se svými piloty dosáhli i řady mezinárodních sportovních úspěchů,“ říká k historii svého letadla, pilot a stavitel, Marcel Sezemský. Například i v Národním technickém muzeu v Praze na Letné se nachází také letouny z této „dřevní“ doby a každý z nás si může udělat srovnání s pozdějšími celokovovými konstrukcemi draků letadel a to nejen těch vojenských.

Avia B.H.1 dobová reklama

Bé há jedničky samozřejmě měly na tu dobu typický „tlustý“ profil křídla, doplněného dvěma páry vzpěr ukotvených ve trupu. Záďový pevný podvozek musel snést i velmi nerovné povrchy tehdejších travnatých letišť.

První verzi BH-1 exp (z toho vznikla přezdívka „exprevít“) poháněl řadový vodou chlazený motor Austro-Daimler. Stroj byl jednomístný s otevřeným pilotním prostorem. V trupu byl umístěn i prostor pro cestujícího, ale kvůli slabému výkonu motoru nebyl využit a byl zakryt plechem. Nový letoun nakonec po nezbytných pozemních zkouškách poprvé vzlétl 13.10.1920. Na jaře v roce 1921 byl letoun přestavěn na verzi BH-1 bis. Motor Austro-Daimler byl nahrazen výkonnějším rotačním motorem Gnome Omega a prostor pro cestujícího byl odkryt a vybaven sedadlem. Přestavěný letoun byl zalétán 20. května 1921. V září 1921 se stroj úspěšně zúčastnil prvního velkého československého leteckého závodu – Okružního letu republikou. V roce 1922 byl poškozen při havárii a již nebyl opraven. Létání s uvedeným letounem má bezesporu půvab, kromě pořádného hluku z motoru bez jakéhokoliv tlumiče (!!!) je postupně tvář pilotova řádně promazána zbytky oleje i trochou spáleného paliva. Inu, to bývaly kdysi bohatýrské doby …

Na letošní aviatické pouti toho bude k vidění samozřejmě daleko více, postupně Vám budeme jednotlivé letouny představovat a snad i počasí se vydaří.

stavba repliky Avia BH1exp na letišti Točná Avia B.H.1exp v letu Avia B.H.1exp v průletu

Tematicky související články

Leave a Reply