Pilotinfo

Ohlédnutí za pařížským aerosalónem 2015

Přidáno: 08. Červenec 2015Autor:

Letošní již  51. ročník pařížského aerosalónu konaný tradičně na starém a dobrém letišti v Le Bourget opět přinesl řadu novinek. Naštěstí tiskové agentury za poslední léta poněkud „vystřízlivěly“ a tak už se nesnaží čtenářům lhát – jako ty české za úplatu blábolí o oživení a hospodářském růstu, přitom opak je zde pravdou … Ale dost moralizování i politiky a budeme se raději  věnovat této akci, která v minulém měsíci odhalila novinky v oblasti letectví i kosmického průmyslu.

Paris Air Show 2015 01

Začneme jako tradičně u těch největších exponátů – dopravních a transportních letadel. Kanadský Bombardier si vybral právě Paříž jako místo své světové premiéry letounů řady CS. Přilétla sem dvojice strojů – jeden CS300 a další CS100. CS třístovka se předváděla ve vzduchu a stovka byla vystavena jako statický exponát s možností prohlídky interiéru. Právě v této kategorii je citelná konkurence, brazilský Embraer již dávno nepatří k outsiderům nabízejícím své zboží jen cenou … Kanaďané v nedávné minulosti pro své stroje získali pevné objednávky především od regionálních dopravců a zejména na ně svými letouny míří. A nejen na ně. Švýcarská letecká společnost SWISS změnila svoji objednávku z původních 10 ks letadel série CS-100 na větší CS300.

Paris Air Show 2015 08

 

Řada leteckých odborníků letos neočekávala smršť velkých objednávek dopravních letadel. Před několika lety tomu bylo naopak – velmi nízké úrokové sazby a především nárůst cen leteckého paliva, obojí nutilo dopravce získávat nové a velmi úsporné typy letadel. Ale i tak se konal tradiční souboj mezi evropským Airbusem a americkým Boeingem. Výrobce z Toulouse se nechal slyšet, jak sází na dobře se rozvíjející trhy v Asii, Tichého oceánu a důraz klade na čínský trh. Ostatně tam se snaží i řada firem z Ruska a ejhle, nízká cena a lákavé úvěry už nestačí a tak se na tomto velkém trhu zabydlují i západní typy letounů vyšší ceně navzdory.

Paris Air Show 2015 09

Paris Air Show 2015 04

 

Airbus staví svoji budoucnost na řadě strojů NEO. Leasingová společnost GECAS patřící pod křídla známé General Electric u nich objednala  hned 60 strojů A320NEO za více jak  6,4 miliardy amerických dolarů. Nebyla sama. Saudi Arabian Airlines objednaly 30 letounů A320NEO a také se stanou prvním zákazníkem A330-300 Regional, kterých dostanou postupně dvě desítky. Tyto stroje budou řádně „odlehčeny“ a budou vykazovat mnohem nižší spotřebu paliva. Bude je možné také velmi rychle uzpůsobit počtem sedaček dle aktuální poptávky tamního trhu, což zvyšuje konkurenceschopnost aerolinek v daném regionu. Indonézská Garuda podepsala s výrobcem předběžnou dohodu o nákupu 30 letadel A350 XWB v hodnotě přes osm a půl miliardy amerických dolarů. Objednala ovšem i u Boeinga , což zmíníme vzápětí. Airbus vystavoval i svůj vojenský transportní A400M. Nedávná tragická havárie ve Španělsku pravděpodobně způsobená chybným softwarem zřejmě nebude mít zásadní vliv na celý projekt. Ve vojenské části expozice Airbusu byly viděny delegace řady vojenských letectev počínaje Jižní Amerikou, přes Afriku až po představitele čínského vojenského letectva. Ovšem u posledních jmenovaných se ví, že se pokoušejí o vývoj vlastního letounu. Má být „klonem“  Ijušinu IL-76 a jejich vlastních proudových motorů.

Paris Air Show 2015 06

Americký Boeing si na objednávky také nemohl stěžovat. Již uvedená Garuda  s ním podepsala „letter of intent“ o nákupu hned tří desítek letounů 787-900 Dreamliner a stejné množsví Boeingů 737-800MAX za celkovou částku bezmála jedenáct miliard amerických dolarů. Nakonec  ovšem se stal letošním vítězem konkurent z Toulouse – Airbus získal objednávky na 421 letadel, Boeingu se sešly kontrakty na 331 strojů. Zajímavostí jsou aerolinie, které objednávaly rovným dílem u obou výrobců ( např. Vietnam Airlines ). Korean Air patří již k tradičním zákazníkům amerického výrobce. Na  aerosalonu podepsali předběžnou objednávku na  dvojici dálkových letounů Boeing 777-300ER a rovněž na  30 letadel B737 MAX s opcí na dvě desítky dalších. Dalším zajímavým zákazníkem je společnost Volga-Dněpr Group. Tradiční dopravce velmi těžkých nákladů rozšířil svoji původní objednávku o dalších úctyhodných 20ks strojů B747-800 v celonákladním provedení. Výrobci se po smolných letech začalo dařit a přicházejí i objednávky dalších aerolinií na civilní letouny stejného typu, hlavně z Asie. Po Lufthanse nastalo dlouhé „ticho po pěšině“ a trn z paty jim nevytáhly ani dílčí objednávky dopravců nákladů.

Paris Air Show 2015 010

Výrobce turbovrtulových regionálních letounů ATR získal také zajímavé zakázky. Japan Airlines Commuter objednali  osm nových ATR 42-600, ale tato objednávka se stala pro výrobce zásadní z jiného důvodu: podařilo se jim tak celosvětově  prodat více jak 1500 letounů a to je již důvodem k oslavě ! Cebu Pacific rozšíří svou flotilu hned o 16 nových ATR 72-600 a Braathens Aviation objednali  15 letadel stejného typu. Konsorcium ATR ve finále získalo 46 pevných objednávek a 35 opcí. Celková výše kontraktu přesáhla 1,98 bilionu amerických dolarů a to z ATR dělá světově velmi významného dodavatele regionálních letounů a strojů pro nákladní dopravu.

Podívejme se ale i na výrobce z východu, vždyť i ti mají své zákazníky a jejich technika rozhodně není na úrovni rozvojových zemí, alespoň v drtivé většině případů. Ukrajinský Antonov představil poprvé mezinárodní veřejnosti svoji novinku – AN-178, o kterém jsme nedávno čtenáře informovali. Od 7.5. tohoto roku první prototyp nalétal již bezmála 40 letových hodin a to bez problémů. Dalším „debutantem“ je program vývoje letounu AN-132. Jde o odpověď výrobce na silnou poptávku po letounech v kategorii přepravy zejména nákladu do 9 tun na krátké a střední vzdálenosti. Zajímavostí na tomto projektu je spolupráce výrobce s partnery ze Saudské Arábie ( hlavně financování ) a dále západními dodavateli : Pratt&Whitney Canada, General Electric, Honeywell, Liebherr a také  Hamilton Sundstrand. Letoun tak nahradí staré typy AN-26 a AN-32.

Ruský Iljušin intenzivně jednal s dalšími zákazníky na svůj nový letoun IL-112V. Jde o lehký stroj pro přepravu vojenského materiálu a jeho vývoj byl započat na základě dohody s ruským Ministerstvem obrany. Ještě v průběhu aerosalonu byla oznámena další objednávka na tento letoun – rovných deset strojů by mělo jít do Jižní Ameriky. Spekuluje se o vojenském letectvu Mexika a nebo Chile …  Jiný známý výrobce letounů MiG (Russian Aircraft Corporation) oznámil další zakázku – dodání řady modernizovaných letounů MiG-29 do Indie včetně nových podvěšených zbraní dle objednávky zákazníka.

Náš letecký průmysl byl v Paříži zastoupen hned několika výrobci.  Každým rokem utrží za své výrobky a služby více jak 25 miliard korun, což není zrovna málo. Například i každé čtvrté UL letadlo prodané ve světě bylo vyrobeno u nás ! Za ČR se aerosalonu oficiálně účastnilo Ministerstvo průmyslu a obchodu a agentura CzechInvest. Na českém národním stánku se pak prezentovalo deset předních českých firem a také obě hlavní profesní uskupení, Asociace leteckých výrobců ČR a Svaz českého leteckého průmyslu. Jednou z hlavních událostí na stánku České republiky bylo představení vývoje projektu L-39NG společnosti Aero Vodochody, který probíhá dle plánu, a vzlet prvního stroje s přídomkem NG proběhne ještě během druhé poloviny roku 2015. Prvním zákazníkem se stane společnost LOM Praha s.p.

Aero Vodochody také získalo potvrzení záměru o spolupráci na úpravu strojů L-39 od dvou špičkových leteckých akrobatických týmů – Breitling Jet Team a Black Diamond Jet a oznámilo i podpis memoranda o porozumění s českou společností VR Group, hlavním dodavatelem simulačních technologií pro program L-39NG.

A na závěr pár čísel : na aerosalonu se představilo 2303 vystavovatelů ze 48 zemí světa, což bylo o 4% více jak v roce 2013. Akci si prohlédlo přes 351 tisíc návštěvníků, představilo se přes 130 typů letounů. Oznámeny byly prodeje letecké  a kosmické techniky za více jak 130 bilionů amerických dolarů (z toho např. 934 dopravních a obchodních letadel, 835 proudových motorů konsorcia CFMI atp.). Další ročník zde bude pořádán opět za dva roky. I když naši výrobci nepatří k největším na světě, v kategorii subdodávek náležíme již mnoho let k významným dodavatelům předních světových leteckých výrobců. Přejme tedy našim leteckým firmám, aby o jejich výrobky byl čím dál větší zájem. Jméno naší konstrukční školy má ve světě  dobrý zvuk a může být otázkou času, kdy se našemu leteckému průmyslu podaří prosadit s podobně úspěšným projektem, jako byl a naštěstí zase je kunovický Let L-410 Turbolet.

Paris Air Show 2015 03

 

Paris Air Show 2015 07

Paris Air Show 2015 05

Paris Air Show 2015 02

Tematicky související články

Leave a Reply