Pilotinfo

K prvnímu letu Boeingu 737 MAX 7

Přidáno: 01. Květen 2018Autor:

V pátek 16.března 2018 k nebi v americkém Seattle poprvé vzlétl další z téměř nekonečné rodiny Boeingů – nyní typ 737 MAX 7. Finální montáž nového typu byla hotova zhruba v polovině února tohoto roku a jde o nejmenšího člena rodiny typové řady 737. Pokud  letové zkoušky půjdou podle očekávání a stroj získá včas typový certifikát, první zákazníci by si svá letadla mohli převzít již v průběhu roku 2019. Nová „sedmtřisedma“ může pohodlně přepravit až 172 cestujících do maximální vzdálenosti 7000 kilometrů a to je nejvíce z rodiny typů MAX. Výrobce na typu provedl postupně velké množství úprav včetně odlehčení konstrukce draku. Výsledkem toho je o 18% nižší spotřeba leteckého paliva na jednu sedačku oproti již delší dobu létající B737-700. Je také lákavou nabídkou pro letecké společnosti létající z vysoko položených letišť a nebo tam, kde panují vysoké teploty ovzduší. Logicky nejbližší konkurencí typu je Airbus A319neo.

Boeing 737 MAX 7 první let

A právě oproti posledně jmenovanému typu výrobce razí tezi, že jeho letoun přepraví o 12 cestujících více a to ještě může nabídnout dolet větší o 700 kilometrů, pak jsou i provozní náklady přepočtené na jednu sedačku nižší o 7%. I když zlí jazykové tvrdí, jak A319neo je velmi slabý soupeř, jelikož tento typ má velmi málo objednávek. V rodině 737 MAX je pravou „štikou v rybníce“ – řečeno s ohledem na konkurenci – B737 MAX 8 s více jak 2100 objednávkami, celkově Boeing oznámil v minulém měsíci přes 4000 objednávek letounů 737 MAX.  Zatím 737 MAX 7 má v Seattle jen 70 objednávek od zákazníků a to je málo.

Vraťme se ale k prvnímu letu této varianty letounu.  S prvním B737 MAX 7 vzlétla dvojice zkušebních pilotů – kapitánů –  jimiž byli Jim Webb a Keith Otsuka, letoun byl ve vzduchu celkově tři hodiny a pět minut, první testy proběhly bez problémů. Vzlétli z letiště v Rentonu , aby za letu postupně vyzkoušeli zasouvání a vysouvání podvozku, kompletní mechanizace křídla a samozřejmě rovněž celkovou ovladatelnost letounu v různých režimech letu.

Boeing 737 MAX 7 vzlet

Nový Boeing 737 Max 7 pohání dvojice moderních motorů CFM International LEAP-1B, křídlo má navíc  poslední typy wingletů, uvnitř kabiny je již známý „Boeing Sky Interior“ atd. Zatím stále platí, že rodina 737 MAX jsou nejrychleji prodávané dopravní letouny výrobce. Navíc  právě Boeing měl dne 13.3.2018 další opravdu pádný důvod k oslavám. Tehdy byl vyroben desetitisící  B737, tato čest připadla typu B737 Max 8 pro společnost Southwest Airlines. V praxi je tak typ B737 sériově vyráběným dopravním letadlem s největším počtem vyrobených strojů a proto již podruhé byl zapsán do Guinessovy knihy rekordů. Poprvé to bylo během roku 2006, když dosáhl 5000 vyrobených letadel typu 737. Zde je ovšem zajímavé porovnání: na svůj první zápis do světově uznávané knihy rekordů musel výrobce čekat dlouhých 40 let, ten druhý byl proveden už po dalších dvanácti letech! Celosvětově je v každou chvíli ve vzduchu 2800 letadel rodiny B737 a ty již dohromady přepravily bezmála 22 miliard cestujících. Je to jako by všechny obyvatele naší planety několikrát svezli tam, kam by se potřebovali dostat i se svými zavazadly. Počet obletů naší planety  typem B737 přesáhl hodnotu pěti milionů! Nyní firma Boeing vyrábí 52 letadel tohoto typu měsíčně a k únoru 2018 má přes 4600 registrovaných objednávek.

Velmi dobře známá „sedmtřisedma“ bude létat ještě hodně dlouho a samozřejmě je také pravidelným návštěvníkem hned několika letišť i v naší vlasti.

Boeing 737 MAX 7 testovací let Boeing 737 MAX 7 testovací piloti

Štítky: , ,

Tematicky související články

Leave a Reply