Pilotinfo

Novodobý warbird pro Ameriku

Přidáno: 18. Září 2011Autor:

Jak 52 (TW)

1/72

A model

Jak 18, a jeho nové verze jsou v zemi sovětů rozšířeny neskutečným způsobem. Asi žádný pilot ať armádní, či civilní, se nevyhnul některé z verzí „ruského Trenéra“. Ovšem verzi TW, na kterou jsem klasickou 52ku přestavěl, používají piloti na jiné účely. Jaky 52 jsou na západě velice oblíbené. Ruských vojenských letadel je poskrovnu, a tahle současná konstrukce tak silně navazuje na válečné, a poválečné typy, že si je fanoušci warbirdů rádi kupují aby jim daly „válečné“ barvy Jaků či Lavoček. 52ky jsou vyráběny licenčně v Rumunsku, kde nezaspali, a nabídli americkým rusofilům Jaka, který ještě více imituje válečné stroje. Dostal nový hlavní podvozek, a místo příďáku ostruhu…

Short runy od A modelu mám rád. Mám je rád především pro úžasný výběr typů, který přesně sedí do mého vkusu. Cvičné stroje, akrobaty, málo známé ruské typy…. Po Jaku 52 jsem sáhl velmi rád. A rozhodnutí udělat z jednoho „amerikanizovanou“ verzi bylo jasné. Model je klasický ruský “šort ran“. Velmi měkká bílá hmota, hodně nálitků, občas není rozeznatelný díl, který nálitky ukrývají. Ovšem tvarově na tom u A modelů nebývají vůbec špatně. To je případ i Jaku 52. V krabičce krom zmiňovaných poměrně hrubých dílů nalezneme trochu poškrábanou kabinku, a dekály na stroje Dossafu a NDR. Předně jsem se snažil všechny díly ořezat od množství nálitků. Interiér kabiny je vybaven úplně průměrně, ale na vitríňaček úplně dostatečně. Podlaha, obstojné sedačky, přistrojové desky, knyply, a na bocích trupu něco náznaku konstrukce. Přidělat kurty, plynové páky, a možná raději vyrobit vlastní přístrojovky. Jestli někdo touží po otevřené kabině, tak by měl vyrobit trubkovou konstrukci. Jako podklad doporučím Modělist  konstruktor – takové výkresy dnes nemají ani „žaponci“! A to není vůbec myšleno ironicky. Tmelu si užijeme přesně ve stylu A model kits. Již i na spoji půlek trupu. Křídlo je ve skutečnosti sice fošna bez vzepětí, ale pokud bychom neupravili přechody trup-křídlo, měl by náš jacíček vzepětí záporné. Já si práci ztížil ještě totální novovýrobou šachet. Je to pravda pakárna, ale já téwečko prostě chtěl. Podvozkové nohy se dají s malou úpravou použít původní, ale poměrně složité šusplechy si musíme stejně jako ostruhu vyrobit samodomo. Pak ještě zaslepit šachtu pro příďák, a můžeme se dát do tmelení draku. Užijete si! :-) Kabinu jsem ještě vyleštil zubní pastou a téměř bez obtíží ji nalepil na své místo. Co se týče tvarů – je to Jak 52 …nemám co dodat.

Sice obtiskový aršík je více než slušné úrovně,  já měl ale již od začátku jiné plány. Volby byly 2- Jak a la Kožedub, nebo Jak a la japonské Kate (ano i v tomto markingu v USA létají rusko-rumunské cvičné mašiny!). Kožedub to vyhrál, a tak spodek světle modrá, vrchní plochy blankytně modrá, klasické červené doplňky přídě, a bílá 27…pak již jen nástřik lesklým lakem, a máme staronovou Lavočku r.v. 2005.!

(myslím, že ještě jednou tutéž přestavbu podstoupím-Kate mě fakt láká!!!)

Štítky:

Tematicky související články

Leave a Reply