Pilotinfo

Morane Saulnier 406 ozdobí Aviatickou pouť 2017

Přidáno: 21. Duben 2017Autor:

Není sporu to tom, že na začátku válečného řinčení zbraní to byl právě Morane Saulnier MS 406, který byl nejvíce rozšířeným typem stíhaček ve francouzském vojenském letectvu Armée de L´Air. Ostatně patřil poměrně brzy po vzletu prvního prototypu k nejlepším stíhacím letounům světa. Ovšem … díky několika zásadním faktorům se jeho reálné bojové nasazení tak dlouho odkládalo, až se z něj stal už poněkud „obstarožní“ typ jen stěží vzdorující moderním typům letadel Luftwaffe. Ale o tom až později.

Aviatická pouť se v průběhu let vyprofilovala v největší přehlídku historických letadel na území České republiky a nejinak tomu bude i při letošním již sedmadvacátém ročníku Aviatické pouti. Ta se uskuteční na pardubickém letišti o víkendu 3. a 4. června 2017.   Jedním z vystupujících letadel bude i stíhací Morane-Saulnier MS.406. A nesmazatelně s ním jsou spjaty i osudy československých pilotů, kteří s ním létali jak v Bitvě o Francii, tak v bojích v Africe, či Sýrii a celkově na typu MS.406 dosáhli na šest desítek sestřelů.

Jsme si vědomi významu tohoto typu i pro historii československého letectva, a proto jsme o jeho účast na Aviatické pouti intenzivně usilovali. K významnosti jeho účasti na Aviatické pouti samozřejmě přispívá i to, že se jedná o jediný létající exemplář. Letoun sice nepochází z původní francouzské výroby, ale z licenční výroby produkované ve Švýcarsku od roku 1940 pod označením D.3801. To je také důvod, proč nyní Morane létá v dobových barvách neutrálního Švýcarska. S tímto konkrétním strojem jsme se již v Pardubicích mohli setkat, a to v roce 2011“ představuje unikátní stíhací stroj Jan Rudzinskyj z organizačního štábu Aviatické pouti.

A teď k letounu samotnému. Jak už mnozí letečtí fandové zjistili, tato MS.406 byla před lety sestavena za použití dílů z více letadel stejného typu, ale to je při restaurování historických letadel běžný postup. Samozřejmě jde o lepší variantu, než nákladná výroba nových dílů podle původní výkresové dokumentace. V současné době létá v tmavě zeleném kabátě se švýcarskými výsostnými znaky pod hlavičkou Association Morane Charlie Fox s civilní registrací HB-RCF. Při předchozí návštěvě na AP 2011 v Pardubicích ale letoun létal v plných barvách Armée de L´Air a tak bude na každém divákovi, jaký „kabát“ se mu u tohoto historického stroje líbí. Ve Francii na MS.406 létalo mnoho našich pilotů včetně legendy válečného nebe Františka Fajtla (tehdy byl v hodnosti Sergent) .

D.3801 Foto M D Schenk

Ačkoliv prototyp MS.406 vzlétl již v průběhu srpna 1935, vlastní sériová výroba byla zahájena až po „zralé úvaze“ francouzského vojenského letectva o tři roky poté, což se velmi rychle vymstilo. V té době piloti tohoto typu nejčastěji naráželi při vzdušných soubojích na německé Messerschmitty Bf-109E a … polovina francouzských pilotů právě zahynula na již zastaralých MS.406. A jak to bývá, nikdo k zodpovědnosti za tento stav povolán nebyl…   Bylo třeba nastalou situaci rychle vyřešit. Paradoxně piloti si u MS.406 pochvalovali jeho skvělou ovladatelnost, stabilitu při startech i přistáních. Prvním problémem byla dvojice kulometů typu MAC ráže 7,5mm umístěná v křídlech. Kulomety ve větších výškách zamrzaly a jejich pneumatické ovládání způsobovalo jejich pozdní reakci, což bývalo při leteckých soubojích hodně nepříjemné. Na druhé straně solidní kanón Hispano-Suiza HS.404 ráže 20mm umístěný v ose vrtule byl spolehlivý. Řadu životů pilotů na uvedeném typu zachránila pancéřová deska za jejich zády. Drak letounu byl dost těžký, motor typu Hispano-Suiza 12Y31 s výkonem 632kW dával letounu max. rychlost 486 km/hod. a to tedy žádná sláva nebyla. Omezen byl také dostup stroje a oproti nepřátelským letounům byl méně „obratný“. Pilotům bylo doporučováno nepouštět se do soubojů ve stoupání, kde byl znát malý výkon motoru a tak by se stali poměrně rychlou kořistí. Dalším kamenem úrazu byly jen málo chráněné agregáty letounů včetně jejich často zbytečně složité konstrukce. Pro jejich ovládání se používal jak mechanický, tak i elektrický, pneumatický a hydraulický systém. Mechanici na zemi z toho občas málem šíleli … Výrobce letadel sice po čase začal s řadou nutných úprav konstrukce, avšak ty zásadní se objevily až u typu MS-410, který paradoxně vzlétl krátce před potupnou kapitulací Francie …

A jaký byl další vývoj? Nakonec byly všechny francouzské letecké základny postupně přezbrojovány výkonnějšími letouny typů Bloch MB-152, Dewoitine D-520 a také Curtissy H-75. Přesto zůstal pro mnoho našich stíhacích pilotů MS.406 standardním typem, na jaký se přeškolili po svém příjezdu do Francie. Řada z nich se doslova rvala během roku 1940 s piloty Luftwaffe o každou píď francouzské oblohy a opravdu si nevedli špatně. A tak na letošní Aviatické pouti si i Vy můžete připomenout legendární letoun, který skupina leteckých nadšenců stále udržuje v provozu. A že se bude na co dívat!

D.3801 Foto Ingo Warnacke D.3801 licenční MS 406 Foto M D Schenk

Tematicky související články

Leave a Reply