Pilotinfo

Aero L 39NG může do světa, získal plnou certifikaci

Přidáno: 01. Srpen 2022Autor:

Cvičný letoun Aero L 39NG, dosáhl dalšího mílníku, získal typový certifikát, na základě kterého může do běžného provozu. Certifikace letounu Aero L-39NG je vyvrcholením více než pětiletého a několika etapového procesu vývoje a zkoušek. Typový certifikát osvědčuje, že letoun byl vyvinut podle moderních schválených požadavků, v souladu s platnými leteckými předpisy a normami a je bezpečný pro standardní letový provoz. Každému nově vyrobenému letounu tohoto typu může být automaticky vystaveno řádné Osvědčení letové způsobilosti, dostane přidělenu poznávací značku a může být zapsán do leteckého registru.

Certifikaci pro letoun L-39NG vydal Odbor dohledu nad vojenským letectvím Ministerstva obrany České republiky. L-39NG je tedy zcela kompatibilní se všemi požadavky a systémy v rámci států Evropské unie i Severoatlantické aliance. Certifikace nemá časové omezení a platí po celou dobu výroby daného typu letounu.

Zálet prvního sériového L-39NG se očekává do konce roku 2022. Na nedávném leteckém veletrhu ve Farnborough začala jednání s dalšími zákazníky.

Aero L-39NG

Aero L-39NG je moderní, efektivní a komplexní cvičný proudový letoun pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil. Letadlo je přímým nástupcem L-39C, díky kterému bylo vycvičeno tisíce profesionálních pilotů. „Nově získaná typová certifikace bez omezení pro L-39NG potvrzuje, že tento špičkový stroj překonává svého předchůdce. Všichni v Aeru věříme, že L-39NG bude v budoucnu ještě úspěšnější. To je pozitivní zpráva nejen pro Aero, ale pro celý český letecký průmysl, který je do výroby a vývoje L-39NG intenzivně zapojen,“ uvádí Viktor Sotona, prezident a generální ředitel společnosti Aero Vodochody.

Český cvičný proudový letoun L-39NG využívá soudobé technologie výroby a moderní vybavení. Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně připravovaného zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku.

„Sériová výroba L-39NG jede na plný plyn. Díky již uzavřeným kontraktům máme prakticky zaplněnou výrobní kapacitu až do roku 2025 a zájem o naše cvičné letouny je stále větší. Jsme v pokročilých jednáních o dodávce L-39NG pro několik zákazníků v Evropě, Africe i Asii. Další jednání o dodávkách českého letounu jsme úspěšně odstartovali na nedávno skončené letecké show v britském Farnborough,“ říká Filip Kulštrunk, viceprezident pro obchod a marketing společnosti Aero Vodochody a dodává: „V porovnání s konkurencí z Itálie, Jižní Koreje nebo USA se jedná o nákladově velice dostupné, a především dlouhodobě spolehlivé, řešení pro moderní vzdušné síly. Zcela nová konstrukce navíc počítá s průběžnými modernizacemi dle přání zákazníků, a to hlavně v úrovni komunikačních a avionických systémů. Aero staví hlavně na dlouhodobé spolupráci se vzdušnými silami jednotlivých států.“

Samotní piloti oceňují na „eNGéčku“ například výborný výhled z kabiny a vysokou úroveň jejich ochrany při případném nouzovém přistání nebo havárii letounu. To je dané tradiční robustností konstrukce letounu, která navazuje na L-39. „Mezi hlavní výhody L-39NG patří zcela přepracovaný design letounu odpovídající moderním technologiím (např. použití kompozitových dílů, mokré křídlo, plnění paliva centrálním bodem atd.) a vysoce spolehlivý motor FJ44-4M. Díky tomu náš letoun vyniká nízkými provozními náklady a na svou třídu excelentním doletem,“ doplňuje Jaromír Lang, šéfkonstruktér letounu L-39NG.

Aero L-39NG ve vzduchu

 

 

Tematicky související články

Leave a Reply