Pilotinfo

Letecká doprava v době koronavirové

Přidáno: 18. Březen 2020Autor:

Epidemie koronaviru, která postupně z Číny prakticky zasáhla mnoho zemí světa má pochopitelně velmi zásadní dopad na leteckou dopravu. Vlastně na prvním místě se sluší poznamenat – právě relativně snadnou dostupností dálkových i regionálních leteckých spojů se nebezpečný virus velmi rychle po světě rozšířil. A bylo jen otázkou krátkého času, kdy začne mít drtivý dopad na mnoho leteckých společností.

Xiamen Air piloti v rouškách

Piloti společnosti Xiamen Air

Velmi rychlé rozšíření koronaviru nebylo pro mnohé překvapením. Velké množství dálkových letů nejen z Číny a Jihovýchodní Asie do Evropy, ale i do USA vytvořilo nástupní most pro šíření viru po světě. Italové už ví své, levné zaměstnávání čínských námezdních „gastarbaiterů“ v montovnách na severu Itálie (část z nich nelegálně, jak jinak) vyústil v situaci, kdy velkým množství letadel se řada infikovaných lidí dostala po oslavách čínského lunárního roku do světa a bylo bohužel nakročeno k předávání virové infekce dále.

Vraťme se ale k letectví. Už brzy po vypuknutí epidemie koronaviru začaly nejdříve čínské letecké společnosti omezovat lety – z počátku ty vnitrostátní, ale záhy se dostalo i na mezinárodní. Letiště byla narychlo vybavena kontrolními body, kde se měřila tělesná teplota cestujících, trvalo se na nošení roušek či respirátorů pro cestující. Zajímavé ale bylo, že relativně pozdě se těchto ochranných prostředků dostalo letovým posádkám včetně nezbytného pozemního personálu. I to mělo vliv na šíření nemoci za hranice Asie. Vláda komunistické Číny až poté začala dělat tvrdá opatření v podobě zákazu letů do zahraničí – s výjimkou těch evakuačních.

Boeing 747-4B5(F) Kalitta Air coronavirus flight

Evakuační let společnosti Kalitta Air Boeingem 747-4B5(F)

A nastal poprask! Například z USA do Číny v lednu 2020 letěl dokonce hned několikrát Boeing 747-4B5(F) společnosti Kalitta Air, což je celonákladní letoun, do něj byly narychlo umístěny sedačky pro cestující. Bezmála 240 cestujících v poměrně spartánských podmínkách bylo tímto způsobem přepraveno z čínského Wuhanu přes Anchorage (zastávka pro palivo) až na americkou leteckou základnu v Riverside County, kde nastoupili do karantény. To byl ale jeden z příkladů z mnoha evakuačních letů. Vlády mnohých zemí urychleně stahovaly své občany ze zasažených zemí, aby je ochránily anebo těm již nakaženým zajistili mnohem lepší zdravotnickou péči v domovských zemích.

Boeing 747-4B5(F) Kalitta Air Boeing 747-4B5(F) Kalitta Air interiér

Nákladní Boeing 747-4B5(F) společnosti Kalitta Air připravený pro evakuační let

V únoru došlo i na naše ČSA. Již měsíce se porůznu hovořilo o tom, že by měla jediná dálkovka ČSA z Prahy do Soulu a zpět končit. Dne 27.2.2020 se to stalo realitou. Byl to dokonce takový „fofr“, že o této skutečnosti nevěděla ani posádka letounu A330 ČSA OK-YBA na lince OK-191 ze Soulu do Prahy. Korean Air na své lince Praha – Soul zůstal. Už o den dříve začaly na Ruzyni speciální opatření proti šíření koronaviru, kdy cestující z Koreje, Číny či Itálie byli směřováni odděleným koridorem k dalšímu odbavení za zpřísněných hygienických podmínek. A o něco později se začalo s namátkovým měřením tělesné teploty cestujících, aby se to ještě o pár dnů později začalo aplikovat postupně na všechny přilétající z uvedených oblastí.

A330 v Bratislavě 01 foto Airliners.sk

Airbus A330 ČSA

Koronavirus se ale šířil velmi rychle a další opatření na sebe nenechala dlouho čekat. Rušily se lety i do Íránu a některé letecké společnosti svými cargo letouny začaly pomáhat Číně. Například Ethiopian Cargo jejich nákladním Boeingem 777F poslal do Číny tolik potřebný zdravotnický materiál a i další letecké společnosti je v tom následovaly.

Ethiopian cargo Boeing 777F Boeing 777F Ethiopian cargo

Boeing 777F Ethiopian Cargo

A nastaly i další nepříjemnosti. V Tel Avivu se Izraelci doslova nemazali s cestujícími na lince ze Soulu společnosti Korean Air, kdy Boeing 777-200 po příletu zaroloval na stojánku tamního letiště, ale mohli vystoupit jen občané Izraele (což bylo asi jen 12 lidí…), všichni ostatní se museli stejným letadlem vrátit zpět! To, že na stejný let čekaly stovky Korejců v odletové hale, to opravdu v dané chvíli nikdo moc neřešil…

Korean Air Boeing 777-200 Tel Aviv

Boeing 777-200 Korean Air na letišti v Tel Avivu

A pak už události kolem koronaviru nabraly skutečně velice dramatický spád. Mnohé letecké společnosti bez milosti začaly rušit drtivou většinu svých komerčních letů, což bylo logicky i výsledkem stále se snižující poptávky po letecké dopravě nejen v Evropě či USA.  Dne 13.3.2020 přišla důležité zpráva – skupina Smartwings minimálně po dobu vládního opatření ruší všechny lety z a do ČR a „uzemní“ 20-23letounů ze své flotily (Smartwings, ČSA). Pokud k tomu připočteme problémy s nelétajícími Boeingy 737MAX, letošní rok bude nejen pro naše dopravní letectví opravdu krizovým. Zrušeny byly také lety mezi USA a Evropou, například i Bamboo Airways přesunuly zahájení letů z Vietnamu do Prahy až na konec dubna. Jako první  byly ale zrušeny lety mnoha společností do Itálie, což byl nezbytný krok. Krachy prvních leteckých společností se staly realitou : společnost Flybe požádala o státní podporu a pak ukončila činnost. Letecká společnost Norwegain Air Shuttle dlouhodobě provázená problémy dýchá jen s obtížemi a nejsou ušetřeny ani ty velké aerolinky. Korean Air prochází velkou finanční krizí a následující týdny pro ně budou skutečně náročné.

Také Lufthansa se připojila k řadě jiných dopravců a razantně omezuje provoz, jako jeden z prvních kroků uzemnila celou svoji flotilu dvoupatrových A380 a omezila hned řadu dálkových linek.  Letecké společnosti velmi pečlivě desinfikují paluby svých letadel, což je stojí nemalé prostředky, ale není zbytí. Australský Qantas odstavuje z provozu osm z jejich dvanácti letadel A380 a bude omezovat investice do nákupu nových.  Část zaměstnanců již poslal na neplacené volno. I v USA je dopad koronaviru více než znát, za poslední dva týdny cestující ruší mnoho svých rezervací na lety po USA i jinam. Delta Airlines snižují kapacitu svých letů na dobu několika měsíců o plných 40% , budou muset odstavit z provozu více jak 300 letadel a odkládají přebírání nových. Před dvěma dny Lufthansa potvrdila, že přechodně uzemní asi dvě třetiny ze svých zhruba 800 letadel! Už nyní jsou drasticky omezeny jejich dálkové lety a společnost se snaží najít podporu u vlády Německa tak, aby dopady na jejich zaměstnance byly co nejmenší.  Air France – KLM jako skupina si již zajistila překlenovací úvěr ve výši 1,12 miliardy EUR, aby sanovali alespoň ty největší dopady koronaviru na jejich podnikání. Snad opravdu jedinou dobrou zprávou je velmi nízká cena leteckého paliva…

Nicméně za poslední dny i další společnosti oznámily drastické omezení svých letů na minimum – Austrian Airlines, skandinávské SAS a nově ke dni 17.3.2020 také Brussels Airlines, ty by měly následovat i společnosti Qatar, Ryanair, Norwegian a omezování linek již oznámil i Aeroflot – ten do Prahy v posledních dnech poslal i své Boeingy 777-300, aby odvezl cestující ze zrušených letů.  Složitá doba se prostě odráží i v letecké dopravě a můžeme jen doufat, že se s tím letecké společnosti vyrovnají. Bude také věcí dalších jednání s vládami jednotlivých zemí, zda-li a za jakých podmínek své letecké společnosit podpoří, ostatně v ohrožení je obrovské množství pracovních míst…

simulator Airbus A 320 kokpit

Tematicky související články

Leave a Reply