Pilotinfo

Čeští piloti v boji proti koronaviru

Přidáno: 27. Duben 2020Autor:

Před časem proběhla různými sdělovacími prostředky zajímavá informace, kdy se mnoho českých pilotů spojilo a nabídlo své služby v boji proti koronavirové nákaze. Brzy tak vznikl zajímavý projekt pilotů – dobrovolníků s názvem „Piloti lidem“. V praxi jde o to, aby se cenný náklad v podobě velmi žádaného zdravotnického materiálu (roušky, štíty, respirátory, ochranné obleky apod.) se dostaly rychle tam, kde budou třeba bez zbytečných průtahů. Ostatně všichni moc dobře víme, jak umí reagovat státní mašinérie – celé dny plynou, nic se neděje, jen se před kamerami řeční … a.… skutek utek. Vzpomenout můžeme, byť jen slibované peníze postiženým firmám na mzdy, kdy dodnes nikdo z majitelů firem neviděl ani korunu na mzdy zaměstnanců, na rozdíl od okolních zemí! Hlavně rozvážně, zvážíme možnosti, vytvoříme komisi…Tato takřka profesní neschopnost zabalená PR prohlášeními našich „mocných“ se stala opravdovým motorem pro piloty. Ti také platí palivo ze svého, mnohá letiště navíc ještě odpouští od všech poplatků což je jen dobře …

transport masek letiště Praha Točná transport masek letiště Praha LKTC

K výše uvedenému projektu se rychle přidalo přes dvě stovky pilotů schopných létat minimálně ze 65 tuzemských letišť tak, aby se tolik potřebný materiál velmi rychle dostal k příjemcům bez dalšího zdržení. V našich podmínkách velmi prospěšná akce se setkala s uznáním hlavně zdravotnických zařízení, z nichž si některá doslova zoufala nad kritickým nedostatkem ochranných prostředků v boji s koronavirem. A mohl by se na letouny uvést i slogan: „Nemluvíme, ale létáme!“. Základna pilotů i letecké techniky je opravdu velmi různorodá – od ultralehkých letounů až po obchodní stroje.

transport masek letiště Praha LKTC Točná

Jak tisku uvedl spoluzakladatel projektu pan Miloslav Chlan, dle velikosti letadla se materiál přepravuje na hlavní letiště a kupříkladu menší obce budou průběžně zásobovány z nedalekých aeroklubových letišť – samozřejmě s ohledem na počasí. To ale zatím všem přeje. Navíc se daří splnit i rychlost přepravy – od okamžiku zadání zakázky letu až po vyložení kdekoliv v ČR vše musí být hotovo maximálně do dvou hodin. Jako centrální letiště již slouží Pardubice, odkud se dále náklad přemístí na další základny ideálně do jedné hodiny letu. Jde o síť tuzemských letišť – České Budějovice, Karlovy Vary, Brno i Ostrava. Odtud je to jen cca 20-30 minut letu na aeroklubová letiště v okolí.

Do létání se před pár dny zapojil i historický letoun Lockheed L-10A Electra z letiště Točná. Unikátní stroj dne 12. dubna 2020 odlétl z Točné na letiště Brno-Tuřany s nákladem tří stovek celoobličejových masek stupně ochrany FFP3 vyrobených v ČVUT v Praze ve spolupráci s iniciativou COVID19CZ a dobrovolníky. Stranou pochopitelně nezůstali ani další piloti. Například mistr světa série Red Bull Air Race Martin Šonka letěl se sportovním letounem Zlín Z-143L z Tábora do Brna, odkud dopravil zdravotnický materiál na letiště do Ostravy. Stejně tak se zapojili i jiní velmi známí piloti jako Jan Rudzinskyj, pilot The Flying Bulls Aerobatics Teamu.

transport masek letiště Brno Lockheed Electra transport masek letiště Brno Lockheed transport masek letiště Brno

Pomoc pilotů může být brána pro někoho jako symbolická, ale na druhou stranu nelze srovnávat množství nákladu v malých letounech oproti třeba Antonovu An-124 Ruslan. Navíc pilot malého letadla může v případě potřeby vzít na palubu i lékaře, pokud by to bylo možné. Trvající epidemie koronaviru zasahuje prakticky do všech oblastí našeho života, a proto i pomoc našich pilotů mám rozhodně smysl a patří jim za to všem veliký dík.

Tematicky související články

Leave a Reply