Pilotinfo

První český sólový oblet světa startuje 25. července z Točné

Přidáno: 26. Červen 2018Autor:

Ve středu v odpoledních hodinách 25. července 2018 odstartuje z pražského letiště Točná český letec Roman Kramařík s jednomotorovým letounem Cessna 210N, imatrikulace OK-TGM k prvnímu samostatnému obletu zeměkoule u příležitosti 100 letého výročí vzniku ČSR.

Trať jeho letu povede východním směrem, přes Bělehrad, Perský záliv, Indii, Thajsko, Tichý oceán, USA, Azorské ostrovy a Velkou Británii zpět do ČR. Očekávaný návrat je 8. září 2018 do Prahy. Půjde o historicky první samostatný oblet světa českým pilotem.

Veřejnost bude mít zajištěný bezplatný přístup na letiště Praha Točná při odletu.

Let bude možné sledovat živě na webu a sociálních médiích (satelitní sledování) a také v početných reportážích v elektronických i tištěných médiích. Během letu bude Roman mapovat početné české stopy, které naši předkové i současní krajané ve světě zanechali. O průběhu letu a českých stopách ve světě vznikne cestopisná kniha.

O letadle

Cessna P210N byla vyrobená v roce 1979. Má nový motor Continental TSIO 520 o výkonu 315koňských sil, vyrobený v roce 2018. Jedná se o jednomotorový šestimístný kovový hornoplošník vyráběný americkou firmou Cessna. Má přetlakovou kabinu, zasouvací podvozek a odmrazování na všech plochách.

Cessna OK TGM

O pilotovi

Roman Kramařík létá od roku 1989. Nejraději na kluzácích a také akrobacii. V roce 2008 sestal v kategorii Sportsman letecké akrobacii mistrem republiky. Je sice držitelem průkazu obchodního pilota, ale živí se jako advokát. Mimo jiné je jedním ze zakladatelů právnického portálu www.obczan.cz a autorem řady přednášek a publikací.

O misi a plánování

Trať byla zvolena východním směrem, aby měl Roman spíše zadní vítr. Cestou Roman přeletí 3 kontinenty a 3 oceány. Uletí přibližně 37 000 km a v kokpitu stráví téměř 150 hodin. Na celém letu je nejnáročnější příprava – mimo Evropu je skoro všude potřeba získat složitá povolení. Na mnoha letištích také není možné doplnit palivo, protože motor OK-TGM neběhá na běžné palivo pro tryskové motory, ale na vysokooktanový a nízko olovnatý letecký benzín. Do některých zastávek je nutné tento benzín zvlášť dopravovat. Podporu plánování letu azískání všech povolení pro realizaci této mise bude zajišťovat tým specialistů letového dispečinku ABS Jets.

Z pohledu plánování letu nás čeká několik zajímavých destinací. Klíčové bude přeletětPacifik a získat povolení v zemích arabského poloostrova. Pak také přistání v jihovýchodní Asii s tímto typem letounu bude výzvou. S obdobnými misemi ale už máme zkušenosti, a takjsme připraveni tento let podpořit, zvlášť když se jedná o událost spojenou s historií naší země.“ Uvedl Michal Pazourek, Ředitel pozemního provozu ABS Jets.

Pilotně bude nejsložitější průlet přes Indii, protože bude právě vrcholit jihozápadní monzun. Proto je v plánu řada zastávek a rezerv, kdy bude Roman vyčkávat na vhodné a bezpečné počasí. Fyziologicky a psychicky budou nejnáročnější dlouhé přelety oceánů, kde nejsou žádná záložní letiště pro případ selhání některého ze systémů. Letadlo je ale po důkladné údržbě ve skvělé kondici, takže riziko je opravdu minimální.

“Mise okřídlený lev je nejen moje osobní výzva, ale také bych jejím prostřednictvím rád doma i ve světě připomenul věhlas českého letectví a jeho význam v historii i současnosti České republiky,” říká Roman Kramařík.

 

Tematicky související články

Leave a Reply