Pilotinfo

Grunau za barákem….

Přidáno: 10. Březen 2011Autor:

Ihned po skončení druhé světové války se rozběhl čilý ruch na našich nových sportovních letištích. Mezi mnoha kořistními typy létaly i Grunau Baby v německé kamufláži, s přetřeným „háknkrajcemna směrovce a imatrikulací D – xx – xxx Tehdy bylo důležité, že stroj byl letuschopný a na nějaké předpisy, ohledně označování se jaksi nehledělo. Hlavně že bylo na čem lítat.  K rozvoji civilního letectví tento neúnavný dříč přispěl v euforickém období měrou více než velikou. Jako vzor posloužil i k mnoha poválečným konstrukcím po celém světě.

Větroňům se na našem trhu začíná pomalinku dařit a ke krásným Blanikům a Luňákům z 80tých let od Modely přibývají modely fi Spin, Aerogram a další. Jedním z prvních počinů byl Grunau Baby IIb právě fi Spin! Co vás tedy nepřiláká je krabička.  Probůh, takovou s prominutím mazanici na „aušusovém“ papíru dnes již nevidíme ani na modelech ze země, kde zítra již znamená včera! Kdo si obsah nenechá v prodejně vysypat k zevrubnému prohlédnutí ten si snad nemůže model koupit ani s dvěma promilema v krvi. A to vážně nepřeháním…Ale zapomeňme na obal a podívejme se co nám nabízí obsah. Tak především opravdu velmi kvalitní odlitky, jak větších tak menších součástí, planžetku s přístrojovou deskou a popruhy. Zvláště díky řezu přední části trupu i celkem slušný návod, acetátový větrný štítek a obtisky na 2 verze.

Na rozpětí jsem nenašel rozdíl ani jednoho milimetru, na trupu však (alespoň dle mých podkladů) chybí asi 9mm, je to sice hodně, ale na postaveném modelu odchylku prostě nevidím. Takže rozhodně nedoporučuji trup nastavovat. Myslím, že by to byla práce, kterou málokdo ocení. K tvarům Grunau nemám nejmenších připomínek. Zkouším nasucho poloviny trupu a podlahu s přepážkou. Vše sedí báječně. Snad bych měl jednu drobnost – hmota je tak trochu průsvitná a měkčí než jsme zvyklí, ale není to nijak tragické. Kokpit obsahuje snad vše, co vcelku jednoduchá předloha měla. Podlahu odlitou společně se sedákem, pedály nožního řízení, knypl, přístrojovou deskou osazenou třemi(!) „budíky“, vydutou přepážku, sloužící coby opěradlo, „kurty“, a páku ovládání brzdících štítů. Navíc poloviny trupu mají hezky naznačenu konstrukci trupu. Vše stačí pouze nastříkat a trup je možno uzavřít. Křídlo je rozděleno díky své délce na dvě poloviny, doporučuji u slepování opravdu pečlivě sledovat geometrii, na tak velkém rozpětí by se i malá odchylka projevila dosti znatelně. Pro zpevnění spoje a snazší umístění křídla na trup, nalepíme na spoj baldachýn, jež prochází skrze křídlo do trupu. Jednouchý nápad, ale pro modeláře velmi užitečný. Jinak ještě ke kvalitě nosné plochy – povrch s velmi jemně naznačeným plátnem, decentní prověšení kolem žeber a odtokovka ostrá jako břitva…nezbývá než smeknout!

SOP i VOP lepíme natupo. Kdo si chce „vyhrát“ s interiérem, může kryt nasazovaný až po nasednutí pilota, nechat zvlášť a „pohodit“ jej vedle modelu. Nyní je asi ta správná doba na povrchovou úpravu. Celý model jsem přebrousil velmi lehce šmirglem o zrnitosti 1000 a následně stříknul základovkou. Velmi velmi těžko jsem se rozhodoval ohledně kamufláže. Skvrny, a la trupy letounů Luftwafe, na béžovém podkladu, česká vlajka na SOP a k tomu všemu německá imatrikulace,…hmm to je velmi atraktivní a neobvyklé schéma. Jenže se přiznám, jsem velmi silný patriot a tak se snažím stavět eroplány létající nejen na území Československa, ale především ta, která „mi přelétávala nad chalupou“,  letadla, která létala a občas i padala za mými „humny“. Takže volba byla jednoduchá! Letoun OK – 8027 létající v roce 1947 v Křemži. Celý stroj je ve světle krémové a krom imatrikulace, jej „zdobí“ jen startovní číslo 1 na směrovce. Protože trpím ještě další „úchylkou“, a to snahou používat na stavbu modelů kousky ze skutečných letounů, rozhodl jsem se pro výrobu nové přistávací lyžiny. Úplnou náhodou jsem měl v dílně asi půl metru tenké překližky, která byla určena k potahu trupů skutečných Grunau Baby! Náhodička! Nyní již zbývá jen stříknout a nalepit  vzpěry, ostruhu a vahadla na křidélka, ke kterým z tenkého drátku zhotovíme táhla. Pitotova trubice a větrný štítek, jsou již opravdu posledními díly k dokončení modelu.

Co bych vytkl výrobci? Tu výše zmíněnou a opravdu otřesnou krabičku a snad trochu moc měkkou hmotu. Jinak musím udělit 1+! Je to velmi pěkný doplněk pro čtvrtkové L 13 a LF 107.

Štítky: ,

Tematicky související články

Leave a Reply