Pilotinfo

Nový simulátor pro výcvik pilotů L 410 v plném provozu

Přidáno: 06. Duben 2017Autor:

V pátek 31.3.2017 se završila velmi dlouhá snaha Czech Aviation Training Centre (CATC), dceřiné společnosti státního podniku Řízení letového provozu slavnostním uvedením plně pohyblivého simulátoru dnes již legendárního letounu L 410 do plného provozu pro výcvik pilotů. Cesta to byla dlouhá a doslova trnitá, ale na druhou stranu více jak tři stovky letounů tohoto typu létajících v mnoha zemích světa, stejně jako výroba zcela nových letadel uvedeného typu, to vše si doslova vyžádalo stavbu tohoto unikátního simulátoru. Byl vyroben na zakázku renomovanou společností CAE z Kanady a splňuje veškeré předpisové požadavky pro nejvyšší úroveň těchto zařízení dle standardů ICAO, EASA i FAA. Nový simulátor je instalován v Hangáru B, sídle CATC na Letišti Praha – Ruzyně.

CATC má velké zkušenosti s provozem plně pohyblivých letových simulátorů prakticky od roku 2000 a za tu dobu si rovněž vytvořila mezi svými zákazníky výbornou pověst a právem patří mezi špičku v dané kategorii výcvikových center. Vraťme se ale k našemu legendárnímu Turboletu, jak se letounu dodnes často přezdívá. Prakticky od roku 1969, kdy vzlétl jeho první prototyp, začala postupně narůstat potřeba výcviku pilotů, samozřejmě úměrně s technickými možnostmi doby. Tehdejší simulátory se s dnešními nedají vůbec srovnávat, ale přesto byl před mnoha lety takový pro L 410 vyroben. Jenže…nároky na výcvik posádek se neustále zvyšují a také avionika za poslední léta se ubírá zcela jiným směrem něž „klasické budíky“ nám známé ze starších verzí L 410. Provozovatelé letounů tedy museli pilotům zajišťovat mnoho hodin na skutečných letadlech a to jejich výcvik neustále prodražovalo. O nácviku nestandardních letových situací ani nemluvě. Jen blázen by souhlasil s „akrobacií“ prováděnou na skutečném dopravním letounu, to by také mohl být jeho poslední let …

A tak již v roce 2015 byly osloveny různé subjekty, zda-li by se nechtěly na vývoji takového simulátoru podílet. Výrobce letounů – dnes je to společnost Aircraft Industries z jihomoravských Kunovic, CATC jako budoucí provozovatel a „hybný motor“ celého projektu na straně druhé. Všem bylo jasné jedno: nový simulátor bude orientován na zásadně modernizovanou verzi letounu se špičkovou avionikou tak, aby nabídl výcvik pilotů té nejvyšší požadované úrovně. Pro vývoj simulátoru takové kategorie bylo zásadní změřit všechny parametry za letu na reálném letounu. Měření probíhala ve spolupráci s konstruktéry a piloty kunovického výrobce letadel. Simulátor L 410 je nyní v souladu s nejnovějšími trendy výcviku – tak vysoká úroveň bude pro podobná zařízení nejvyšší kategorie požadována až v roce 2019. Stávající simulátory starších typů ze 70. a 80. let minulého století již nesplňují soudobé nároky na kvalitní přípravu pilotů.

Simulátor Let L 410

Jan Janík, jednatel CATC, v této souvislosti uvedl: „Unikum simulátoru L 410 instalovaného v Czech Aviation Training Centre spočívá zejména v míře napodobení letových vlastností skutečného letadla – je natolik vysoká, že umožňuje i nejnáročnější trénink vybírání nezvyklých letových poloh či zvládání nestandardních situací za letu. Takový výcvik byl dosud možný pouze na skutečných letadlech a ve velmi omezené míře. Zároveň výcvikové středisko CATC díky novému simulátoru rozšíří nabídku svých produktů o výcviky posádek L 410 z České republiky i ze zahraničí.“

Vedoucí instruktor simulátoru L 410 v CATC Jiří Pískatý k tomu doplnil: „Díky tomuto simulátoru budou piloti mnohem lépe připraveni i na zcela mezní situace, které by je mohly v reálném provozu potkat. Je tedy zřejmé, že výcvik pilotů L 410 se výrazně zkvalitní, zároveň tím přispějeme k dosažení nejvyšší úrovně bezpečnosti provozu tohoto typu letounu.“

V databázi letišť simulátoru jsou pochopitelně i ty s mimořádně obtížným přiblížením. A není tomu tak dávno, co na svém „předváděcím turné“ omlazený letoun L-410 s posádkou vedenou zkušeným kapitánem Petrem Jarockým, kopilotem Vladimírem Flégrem (jako mechanik je doprovázel Karel Zatloukal) bezpečně přistál na extrémní vzletové a přistávací dráze v himalájské Lukle. Toto letiště snad ani netřeba představovat. Pár vraků letadel rozesetých pod výškovou úrovní letiště svědčí dostatečně o mimořádně složitých podmínkách pro přistávající posádky. A právě nový simulátor dokáže bezpečně vycvičit posádky čtyřistadesítek i pro taková velice náročná přistání. Navíc je iluze letu dokonalá včetně velmi častých turbulencí na úbočích himalájských vrcholů.

Nový simulátor L410 „běží“ na poslední platformě CAE 7000XR s důkladně provozně prověřeným vizualizačním systémem CAE Tropos – 6000XR. O jeho pohyb se stará hydraulický systém CAE Motion 600. Doslova doprostřed jeho konstruktéři umístili velmi přesnou „maketu“ kokpitu letounu. Ta vznikla dle skutečného stroje, zde L 410 UVP E20 se sériovým číslem 3016. Tomuto letounu odpovídá i vybavení avioniky a všech ovladačů systémů čtyřistadesítky. Uvnitř najdeme tak pokročilou avioniku firem Honeywell, Universal Avionics a Garmin. Letoun disponuje dvojicí motorů GE Aviation Czech H80-200 s vrtulemi Avia AV-725. Nový simulátor tak nabízí opravdu vysoce kvalitní výcvik pro všechny posádky a není divu, když už nyní se CATC hlásí celá řada stávajících provozovatelů i starších letounů stejného typu. Popřejme nyní celému týmu CATC co nejvíce nových klientů na výcvik na uvedeném letounu, vždyť L 410 je skutečnou legendou brázdící nebe řady zemí světa desítky let.

Simulátor Let L 410 kokpit Simulátor L 410 kokpit Simulátot Let L 410 exteriér Simulátot Le L 410 exteriér CATC

Tematicky související články

Leave a Reply