Pilotinfo

Podpořte velký přelet Tupolevu TU-154M do Kunovic !

Přidáno: 24. Únor 2016Autor:

Mnoho leteckých fandů všech věkových kategorií už dávno ví o velmi namáhavé snaze hned celé party dobrovolníků, kteří doslova šroubek po šroubku rozebírají dvojici letounů Tupolev TU-154M stojících již léta na letišti ve Kbelích. Ale nejen to. Souběžně s tím od pondělí 22.2.2016 probíhá speciální akce , aby se získaly finance na převoz toho „Tůčka z Nagana“ ze Kbel do Kunovic. A stal se opravdový zázrak! Prakticky během dvou dnů byla díky leteckým fandům i fanynkám na webu vybrána částka přesahující 400.000,-Kč, takže transport letounu opravdu bude !

V souvislosti s tím se obracíme i my na naše čtenáře s velikou prosbou : Letecké muzeum v Kunovicích prosí všechny příznivce „Naganského expresu“ , aby v této snaze finančně celý projekt podpořit ještě nepolevili. Další finance totiž budou třeba pro sestavení letounu v Kunovicích včetně zajištění jeho zázemí tak, aby si jej návštěvníci muzea mohli prohlédnout. Dejme tedy slovo zástupcům celého projektu, protože oni jsou celé věci nejblíže.

Tupolev Tu 154 po vzletu

VELKÝ PŘELET aneb stádo slonů uchem jehly 

Pomozte nám zachránit český AIR FORCE ONE! Podpořte pozemní přepravu letadla TU-154M, které přivezlo zlaté hokejisty z Nagana, do Leteckého muzea v Kunovicích.

O co jde?

O letadlo, o velké dopravní letadlo. Fakt. Jde o ex-vládní speciál, letoun Tupolev TU-154M s registrační značkou 1016, který v barvách České republiky létal s vrcholnými politiky, ale také s vojáky a sportovci. Přesně před osmnácti lety přivezl zlatou hokejovou výpravu z olympiády v Naganu! Neřekneme mu proto jinak než „Naganský expres“. Letadlo je poměrně mladé – bylo vyrobeno v roce 1996, takže letos mu bude právě dvacet. Je to prostě kráska v nejlepších letech. :-)

Po svém vyřazení mohl letoun skončit ve šrotu, ale nám se podařilo jeho chmurný osud zvrátit. Letadlo jsme zachránili a teď je chceme dostat do Leteckého muzea v Kunovicích, kde je vystavíme a zpřístupníme veřejnosti.

Kokpit Tu 154

Proč potřebujeme vaši pomoc?

Obnos potřebný na přepravu letadla jsme už díky vám vybrali. Teď už “plníme přídavné palivové nádrže” a to, co nám dopřejete navíc, použijeme takto:

– nakoupíme originální letištní schodiště pro bezpečný a stylový přístup návštěvníků do letounu
– vybudujeme kvalitní fundament a zázemí hodné tohoto letounu
– necháme nakonzervovat a opravit lak letounu profesionální firmou
– znovu zprovozníme audio, video vybavení a osvětlení na palubě letounu

Letoun již déle než rok postupně demontujeme na letecké základně Praha – Kbely. Děláme to ve svém volném čase a zcela zadarmo. Demontáž s pomocí přátel a partnerů zvládáme, ale největší oříšek bude představovat  doprava. Letoun již svůj letecký život definitivně dosloužil, takže není jiné cesty, než přeprava po silnici. Bude se jednat o největší přepravu letounu “po zemi” v historii České republiky!  Poslední cesta našeho letadla povede téměř přes celou republiku z kbelského letiště na východní Moravu a bude trvat minimálně dva dny.

Unikátní přepravní akce bude bohužel také náležitě drahá. Právě proto potřebujeme vaši pomoc. Díky Startovači se můžete projektu účastnit také Vy a na Velký přelet nám přispět. Ba co víc! Budete nesmazatelně zapsáni do historie, protože Vaše jméno bude uvedeno mezi těmi statečnými, kteří nám pomohli zachránit a zpřístupnit veřejnosti jedinečnou technickou památku.

Kapitán Marty a část jeho posádky Velkého přeletu děkuje 24. Základně dopravního letectva Praha – Kbely. A děkuje i VÁM, kteří jste nám přispěli a pomohli: 
“Pro nás je důležité mít odezvu veřejnosti, jestli ji vůbec nějaké vyřazené letadlo zajímá a zda to naše snažení má smysl. Teď díky startérům víme, že to smysl má. Hrozně nás to nakoplo. Děkujeme, že jste nám pomohli!” (24. 2. 2016)

Jaké odměny jsme pro vás nachystali?

Jak jinak, než tematické. Buď s leteckou tematikou, nebo se vztahem k historii “Naganského expresu”. Kromě běžných odměn, jako jsou samolepky, hrnky nebo trička, si zájemci budou moci zakoupit letenku na Velký přelet a jejich jméno zůstane zvěčněno výšivkou na sedačce i po vystavení letadla v muzeu. Hokejoví fandové si mohou připlatit za výrobu speciálního dresu – s jejich vlastním jménem a s číslem sedačky. Techničtí nadšenci možná ocení relikvii v podobě znehodnoceného šroubu z Tupolevu. A letečtí fandové si dokonce mohou koupit místo v pilotní kabině.

odměny transport

Díky olympiádě v Naganu 1998 je ale ještě výjimečnější. Vzpomínáte si, co se stalo přesně před 18 lety, 22. 2. 1998? Přepisovaly se dějiny, aspoň ty hokejové. Český hokejový tým ve finále olympijského turnaje v Naganu porazil Rusko 1:0 a poprvé v dějinách vyválčil olympijské zlato.

O den později se hrdinové vrátili z Nagana do Prahy, celý tým. K týmu, který teď pojila nejen soupiska, ale hlavně euforie, radost a štěstí, teď patřili i další. Stříbrnobronzová lyžařka Katka Neumannová, rodinní příslušníci, trenéři, asistenti, pomocníci. Byl to tým, v němž byly nejen hvězdy, ale také nenápadní a spolehliví dříči. Protože bez těch to nejde.

Tým tvořili i ti, kteří tenhle zlatý náklad dovezli. Na palubě legendárního letu byla i letecká hvězda – bývalý akrobatický pilot Petr Jirmus. A doslova největším dříčem bylo samotné letadlo. “Náš“ Tupolev, tenkrát ještě se značkou OK-BYZ a přezdívaný Zuzana. Chvíli po přistání řekl do médií bek nároďáku František Kučera: “Myslím, že to letadlo budou muset trochu poopravit”.

Ačkoliv tenkrát “tůčko“, narozené v Rusku, mělo nárok truchlit za poražené hokejové finalisty z Východu, zachovalo se férově a stalo se důstojným účastníkem zlatých českých oslav. Už to zkrátka nebylo nějaké ruské letadlo, ale naše české tůčko v národních barvách.

Týmy se však mění a občas je někdo opouští. Přešly zlaté časy českého hokeje a přešly zlaté časy vládních tůček. V roce 2007 dva Tupolevy v barvách České republiky dolétaly a zůstaly opuštěně stát na kbelském letišti. O sedm let později se však kolem obou letadel zformoval další tým. Parta nadšenců do letadel, kteří se nechtěli smířit s tím, že by tyhle krásné stroje měly skončit na smetišti dějin.

I tenhle tým je plný dříčů a bojuje svůj zápas o záchranu letadel už déle než rok..

Jak jsme na tom?

Letoun stojí odstaven na ploše vojenského letiště Praha – Kbely, postupně jej ve svém volném čase (každý víkend) rozebíráme a připravujeme k pozemnímu transportu. Celý transport by se měl realizovat v průběhu roku 2016. Kdy přesně? To ještě ani my nevíme, přesný termín přepravy upřesníme dle postupu prací na demontážích. Prohlédněte si fotografie postupu demontážních prací – pracujeme víkend co víkend, v létě, v zimě (a v zimě je pořádná kosa!) a už se blížíme do finále.

krytku Tu 154 M

Bláznivý nápad?

Pro mnohé ano. Začínali jsme s nulou, pomohli nám partneři a my se do toho pustili se vší vervou. Přitom nejspíš půjde o největší akci v historii České republiky, co se týká přepravy tak rozměrného leteckého exponátu po silnici v jednom konvoji. Unikátní je rovněž v tom, že náročnou demontáž provádíme bez takových zásahů, které by mohly letadla znehodnotit. To znamená žádné řezání, ale pomalu rozdělávat šroubek po šroubku…

Díky tomu se dala do kupy parta lidí z různých koutů naší i Slovenské republiky, která dělá vše, co je v jejích silách, aby se to obří letadlo dostalo do nového domova a ne do šrotu. Až to převezeme, budeme také něco jako cestovatelé ;-)

Srdečné díky všem, kdo podpořili a také ještě podpoří celý projekt !!!

Rozebírání Tu 154 Praha Kbely

Tematicky související články

Leave a Reply