Pilotinfo

Otevření muzea Kbely – návrat MiGu-29 i nové prostory

Přidáno: 04. Květen 2016Autor:

Tak jako každým rokem, poslední sobota v dubnu byla otevíracím dnem v Leteckém muzeu Kbely, letošní sezóna je již 48. v pořadí. A bylo se rozhodně na co dívat! Slavnostní otevření proběhlo u nového exponátu a to stíhacího letounu Mikojan Gurjevič MiG-29. Jak řekl ředitel VHÚ plukovník Aleš Knížek, tímto typem se uzavírá dlouhá řada proudových stíhacích letounů z této konstrukční kanceláře sloužících v našem letectvu. Letoun byl získán výměnou za Iljušin IL-28 ze Slovenska a je pro nás o to cennější, protože jde o mašinu sloužící původně na letišti v Žatci! Zbarvení letounu prošlo alespoň částečnou „omlazovací“ kůrou, ale do budoucna se jistě počítá s jeho uvedením do barev, ve kterých létal na žateckém letišti. Nyní je vystaven v hangáru č.40 a bezpochyby patří k největším letounům tam umístěným. Je to prostě kus eroplánu a nedílná součást naší letecké historie. Jako hosté byli přítomni pánové Jan Hamáček, předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, dále velitel Vzdušných sil Armády České republiky brigádní generál Libor Štefánik a dva náměstci ministra obrany Pavel Beran a Tomáš Kuchta. Věřme, že taková reprezentativní účast znamená větší pozornost pro Kbelské muzeum ze strany ministerstva.

Pavel Beran Tomáš Kuchta Libor Štefánik Jan Hamáček leteké muzeum Kbely

 

československý MiG 29 letecké muzeum Kbely

Jak řekl ředitel VHÚ plk. Aleš Knížek, otevřením dvou hangárů Staré Aerovky se začala nová etapa kbelského leteckého muzea. Ty byly opraveny za vydatné pomoci z tzv. Norských fondů, na rekonstrukci se pochopitelně podílel státní podnik LOM Praha i Ministerstvo obrany. Blíže ke vstupu do areálu se nachází po pravé straně hangár VI, (původní tovární hangár firmy Aero z dvacátých let) v něm je zatím umístěno několik letadel: dvouplošník Aero A-18 z dvacátých let minulého století, poté proudové letouny z Aera Vodochody – L 29 Delfín, L 39 Albatros a L 159 Alca. Součástí expozice je rovněž známý trenažér katapultáže pro piloty NKT L 29-39 a expozici zde doplňují i další exponáty včetně detailních informačních tabulí s textem a dobovými fotografiemi.

Stará Aerovka zahájení

Stará Aerovka hangár Aero

 

Stará Aerovka hangár Aero Aero A 18

O něco dále je podstatně větší hangár č.V, německý hangár typu Junkers z doby druhé světové války. Hned u vstupu do něj je vystavena restaurovaná příď letounu Petljakov Pe-2 včetně přístrojového vybavení. Právě zde probíhaly často i vášnivé diskuse odborníků i leteckých fandů, protože mnohým z nich se nezdál tvar přídě letounu a také odstín barvy, podle některých připomínající spíše „erární barvu“ vojenských vozidel z 50. let. Těžko posoudit, ale čas ukáže, jak bude rekonstrukce tohoto unikátu dále pokračovat. Vedení muzea se rozhodlo v tomto hangáru mimo nádherný letoun Aero C-3A (známý svou velmi pečlivou renovací) umístit bitevní a bombardovací letouny létající po roce 1945 v našem letectvu. Vedle Aera C-3A je zatím umístěn trup jeho „bratra“, tedy Aera C-3B/ Siebel Si 204E, výr. č. 409, ten prochází postupnou renovací a průběh prací budou mít návštěvníci muzea přímo sledovat. Dále jsou zde vystaveny letouny MiG-15, MiG-23 a za ním i MiG-21. Ve druhé polovině hangáru je možné si prohlédnout Suchoj Su-7 a vedle něj pro srovnání Su-22M4 létající naposledy na letišti v Náměšti nad Oslavou. Po otevření muzea nad hlavami návštěvníků létaly další muzejní exponáty Aero C-104S OK-RXE, nádherná replika letounu Be-50 Beta-Minor a Zlín Z-126 Trenér.

Stará Aerovka hangár Junkers Siebel Si 204 Aero C3A Stará Aerovka Siebel Si 204 Aero C 3B Stará Aerovka

 

MiG 23 Stará Aerovka Stará Aerovka Petljakov Pe 2

Suchoj Su 22 Stará Aerovka

Do nové sezóny letecké muzeum vstupuje s řadou novinek a pokud se je rozhodnete navštívit, nové hangáry jsou dostupné i pěšky v řádu minut od konečné metra Letňany a to je velkou výhodou.

Tematicky související články

Leave a Reply