Pilotinfo

Let L-410 Turbolet nově létá na plovácích a lyžích

Přidáno: 15. Říjen 2018Autor:

Už dříve se proslýchalo dosud nevídané: světoznámý letoun naší konstrukce L-410 Turbolet dostane brzy plováky! Zpočátku byly jen útržkovité informace z Ruska, kde je nyní druhý výrobní závod s výrobou Turboletů pro tuto část světa a Asii. Nakonec 26. července 2018 na tiskové konferenci pro agenturu TASS přímo ředitel Uralského závodu civilního letectví (UZGA) Vadim Badecha oznámil, že byl dokončen v jejich závodě vývoj upraveného podvozku jak s lyžemi pro přistání na sněhu, tak se pilně pracuje na plovákové verzi letounu L-410. Obě varianty Turboletů najdou svá uplatnění v nehostinných oblastech daleko na severu i jinde, kde jsou jinak jen obtížně přístupná místa pro běžné letouny.

Let L 410 plováky 11 Let  L 410 lyže na sněhu

Lyže i plováky mají být vyráběny výhradně ruskými firmami. Plováková varianta je zajímavá i z důvodu četných poptávek z mnoha poněkud exotických oblastí světa , jakými jsou třeba Maledivy, Nový Zéland a nebo třeba i četné ostrovy v Indonézii. Mnohé z těchto lokalit jsou léta tradičním trhem dvoumotorových plovákových Twin Otterů. Avšak stačí se podívat na počet havárií uvedeného typu letounu a je rychle jasno. Provozuschopných letadel tohoto typu ubývá, nehledě k jejich technické zastaralosti a i na starší stroje začínají docházet náhradní díly. V této situaci může plovákový L-410 sehrát jakousi „štiku v rybníce“, kdy letoun vyrobený ve více jak 1200 kusech létajících spolehlivě po celém světě může díky své velmi dobré ceně být žádaným typem pro provozovatele plovákových letounů.

Let L 410 plováky 10

A tak po téměř 45 letech provozu Turboletů řady modifikací se nedávno začalo s testováním tohoto letounu právě na plovácích. Již během tohoto léta byly zahájeny nejprve pojížděcí zkoušky L410 –UVP-E20 s registrací RF-67758 s plováky na soukromém „vodním“ letišti Volžanka (ICAO kód letiště UUEY). Prvním zákazníkem se tradičně stalo ruské Ministerstvo obrany a široké veřejnosti se oficiálně letoun poprvé představil na odborné výstavě obojživelných letounů v Gelendžiku od 6.9.2018. Zde je mnoho let známý polygon pro zkoušky letadel firmy Berjev či námořních verzí ruských vrtulníků, jak uvedl právě zástupce firmy Berjev. Na vývoji plovákové verze Turboletu se podílel mimo jiné i Moskevský Aviatický Institut (OSKBES MAI). První let L410-UVP-E20 s plováky proběhl v srpnu 2018 a byl úspěšný.

Let L 410 plováky 9

Plováková čtařistadesítka může přistávat na vodní hladině a na moři s vlnami do výšky 0,5 metrů, stupeň moře 2, dle Mezinárodní meteorologické organizace. Na moři se letoun dokáže otočit na poloměru 50 metrů. Letoun má dále všechno potřebné vybavení pro provoz na vodní hladině včetně přenosných čerpadel vody (nutné nouzové vybavení nejen v Rusku) a také kotvící sadu s lany.    Montáž plováků na L-410 se dá zvládnout během jednoho dne, ale předtím se drak letounu musí upravit ve výrobním závodě, aby tato konverze byla možná. Zatím létá v této konfiguraci jen stroj s registrací RF-67758 a na dalších se ještě pracuje. Spouštění letounu s plováky na vodu se provádí pomocí speciálního podvozku, který je poté vytažen zpět na zpevněnou plochu.

Let L 410 plováky 4 Let L 410 plováky 7

Další varianta legendárního Turboletu je tak na světě a brzy se zapojí do plných letových zkoušek, aby poté získala nezbytnou certifikaci, nutnou pro výrobu a prodej nového modifikace L-410. Věřme, že i plováková čtyřistadesítka si své zákazníky po světě brzy najde, stejně jako varianta s lyžemi.

Let L 410 plováky 5 Let  L 410 plováky 6 Let L 410 plováky 8 Let  L 410 plováky 3 Let L 410 plováky 2 Let L 410 plováky 1

Tematicky související články

Leave a Reply