Pilotinfo

Zítra uplyne čtvrt století od prvního vzletu L-610

Přidáno: 27. Prosinec 2013Autor:

Čas opravdu letí a to samozřejmě i v letectví. A tak 28.12.2013 to bude stěží uvěřitelných 25 let , kdy poprvé vzlétl z kunovického letiště turbovrtulový dopravní letoun L-610. Zkusme se na tuto událost podívat podrobněji. Ve víru času se nám sice ztratil uvedený projekt z očí , na druhou stranu se na něj vzpomíná mezi „lidem leteckým“ a to nejen v naší zemi. Vrátíme se tedy alespoň na chvíli do doby , kdy kolektiv konstruktérů a dalších pracovníků LETu Kunovice netrpělivě očekával , až se jejich nový typ objeví ve vzduchu.

Prototyp L610 na letišti v Kunovicích

Začátkem prosince 1988 běžel projekt L-610 doslova na plné obrátky. Stavba prvního prototypu ( s výr. číslem X01 ) se blížila ke konci. Postupně se oživovaly jednotlivé systémy letounu a obratem odstraňovaly případné nedostatky – a těch nebylo právě málo . Vedoucím pracovníkům v Kunovicích nedával spát ani zcela nový typ motoru M602. Právě s ním byla spojená řada technických problémů , které brzdily práce na novém projektu. Jeho výrobce – pražský Motorlet ale i tak dělal , co se v té době s ohledem na finance dělat dalo. Nakonec uvedený typ motoru byl instalován do „létající laboratoře“. Šlo o letoun IL-18 , který předtím létal v NDR u společnosti Interflug.

L-610M , reg.0005 ( pátý prototyp) , letiště Hradec Králové

Datum prvního vzletu bylo neustále posouváno a s tím stoupala nervozita ve výrobním závodě.  Nicméně 11.12.1988 proběhla první motorová zkouška. Další následovaly každý den poté v návaznosti na všechny nezbytné práce ( kompenzace kompasů a zkoušky ostatních systémů ). 22. prosince už první prototyp L-610 poprvé pojížděl po ploše továrního letiště. Letounu byla přidělena „zkušební“ imatrikulace OK-130. Šéfpilot výrobce František Srnec v dalších dnech vykonal několik zkoušek včetně rozjezdu až do nadzvednutí „příďáku“. Jak později vzpomínal , po jednom rozjezdu se dokonce na malou chvíli ocitli už ve vzduchu…

Je středa , 28. prosince 1988. Letiště v Kunovicích , chvíli po poledni. Po všech úspěšných pojížděcích zkouškách je rozhodnuto : mašina půjde poprvé do vzduchu ! A začal předstartovní „frmol“…Posádka letounu tvořená továrními zkušebními piloty Františkem Srncem , Stanislavem Sklenářem a technikem Josefem Štěrbou usedá do letounu , poté co prošli nezbytnou lékařskou prohlídkou. Technikové prochází vše potřebné včetně nouzových východů. Všichni ovšem doufají , že jich dnes nebude třeba…  Dav lidí kolem nápadně houstne. Objevují se tváře mnoha zaměstnanců firmy z nejrůznějších provozů. Příkaz k letu má již všechny podpisy a tak už jen následují přání úspěšného letu. Vše se zdá samozřejmostí , avšak všichni kolem vědí , jakou haldu práce i nervů to vše stálo , o financích raději ani nemluvě…

Na věži řízení letového provozu je také slušný nával. Nechybí ani nezbytná filmová kamera a netrpělivě zde postávají i konstruktéři letounu. Teď se ukáže , jak se vše podařilo na letounu doladit. První prototyp L-610 je již připraven na vzletové a přistávací dráze. Řídící letového provozu hlásí zkušební posádce : „ …Oto Karel jedna tři nula , pojíždějte a vstupte na dráhu 03 střední , vítr tři šest nula stupňů a pět metrů …“. Po povolení vzletu posádka dostává od řídícího pokyn stoupat do 1000 metrů pod oblaka za podmínek VFR. Moment pravdy je zde , vzduch by se dal skoro krájet… Motory běží na startovní výkon , vše je v normě a tak stačilo uvolnit brzdy – letoun se za malého zhoupnutí rozjíždí , nabírá rychlost… František Srnec ještě odpoví na frekvenci věže svému jmenovci : „Fanouši , jdem na to…“. Je zhruba 14 hodin 36 minut kdy se první prototyp L-610 odpoutává od země a začíná stoupat. Motory viditelně kouří, vše naštěstí probíhá bez potíží. Po chvíli se opět ozve František Srnec : „ … ono nám to letí , kluci !“. Podvozek se zasunul bez problémů.

Je 14 hodin 54 minuty a letoun se opět dotýká vzletové a přistávací dráhy kunovického letiště. Po zarolování na vyhrazené místo posádka vypíná motory a po provedení všech nezbytných úkonů za potlesku davu svých kolegů i pozvaných hostů vystupuje na plochu letiště. Prvním „gratulantem“ byl tehdejší podnikový ředitel Ing.Stanislav Bouřa , aby srdečně stisknul pravici Františka Srnce a poté i jeho dvou kolegů. Všichni si oddychli … , avšak nikdo v té chvíli netušil , co bude v dalších měsících i letech následovat… Dnes už tuto smutnou historii projektu L-610 známe . Změna režimu v naší vlasti , nastalý zmatek kolem financování řady projektů… , mnoho věcí způsobilo definitivní zánik „většího bratra“ L-410 Turboletu.

Původní verze letounu s motory M602 byla později označována jako L-610M ( v době vzletu prototypu to byla prostě jen  L-610 ). Později po dohodě s firmou General Electric vznikl L-610G, jehož první prototyp byl s motory tohoto amerického výrobce zalétán 18.12.1992.

L610G na letišti Praha-Kbely

Sečteno a podtrženo : na začátku roku 1996 bylo do projektu tohoto letounu investováno přes šest a půl miliardy korun českých a odhadovalo se , jak další řádově stovky milionů korun budou třeba na dotažení celého vývoje L-610 včetně nezbytné certifikace. Probíhaly sice různé zkoušky několika létajících prototypů , avšak banky odmítaly financovat projekt bez podložených smluv o nákupu letounů zákazníky. Ti to však odmítali ( logicky ) s  poukazem na řadu nedostatků a hlavně absence zmíněné certifikace typu. A tak stále dokola…

Likvidace výroby L-610 v lednu 2006

Mám před sebou smutné snímky , na kterých jsou zachyceni dělníci s autogenem . Ti postupně rozřezávají montážní přípravky L-610 ve výrobním závodě v Kunovicích v letech 2005-2006. Celá veřejnost si tehdy kladla otázky , proč nebylo možné dotáhnout vše až do sériové výroby uvedeného typu letounu. Odpověď rád přenechám někomu povolanějšímu , jednoduchá však nebude…Jedna věc je ale jistá. Po řadě událostí , několika změnách vlastníka , je dnes kunovická firma Aircraft Industries , a.s. úspěšná v prodeji svých letounů L-410 a to nejen do Ruska i zemí bývalého SSSR. Jedním z posledních obchodů je prodej dvojice strojů L-410UVP-E20 nepálské letecké společnosti Goma Air. Výroba běží , zákazníci objednávají další a další letouny. Bude jen otázkou trhu , zda-li výrobce naváže v budoucnu na program L-610.  Obávám se ovšem , jak to bude podobnost jen v počtu motorů…

L-610M dnes jako reklamní poutač na Moravě

Autor článek věnuje památce Ing. Oldřicha Grégra – vývojáře , statika a velkého leteckého odborníka. Všechnu svoji píli , schopnosti i talent věnoval projektu L-610 a bohužel …, v červnu 1990 nás ve věku 51 let opustil. Problémy byly kolem projektu větší, než vůle a zdraví. Myslím , že na něj dodnes vzpomínají mnozí z národa leteckého a to nejen z Kunovic.

L-610 detail přídě trupu OK-WZA , Kunovice leden 2006Příďový podvozek L-610Vstupní dveře L-610 se schody

 

Unikátní dokument o prvním letu L 610

Tematicky související články

One Response to “Zítra uplyne čtvrt století od prvního vzletu L-610”

  1. 1
    Přemek Says:

    Nic se nerodí lehce, natož letecká technika. Absurdní postoj bankéřů k financování domácích projektů, výprodej zdrojů za hubučku konkurenci, která je většinou použila výhradně pro sebe, privatizační tunelářství, zradičky a zrady před naditými měšci odjinud… Kapitalistický svět nesvobodné korporatokracie (neobolševismu?) jde pomalu (zatím!) do kopru… Místo objednávek nového Embraeru KC 390 s výrazným českým podílem na konstrukci se nakoupily zastaralé a výkonově a užitkově neefektivní Casy (těch pár letů Cas v zájmu cizích mocností by svět rád oželel). Ještě že se v Aicraft Industry (Letu) nezapomnělo na vývoj a revitalizaci L-410/420, v kombinaci s modernizovaným An-2 půjde o ideální dopravní prostředek po celé planetě. Ani Pilatus ani následníci Beaveru nestíhají a s penězi to u nich bude brzy jako v případě L 610 koncem osmdesátých…

Leave a Reply

Údržba letadel
Pravidelná údržba letadla je základ pro jeho spolehlivost. Jsme držitelem oprávnění pro údržbu letounů.