Pilotinfo

Havárie letounu AN-124 Ruslan v Novosibirsku, co se vlastně stalo, a co to znamená pro celou flotilu?

Přidáno: 03. Prosinec 2020Autor:

Vše z počátku vypadalo na běžný rutinní let s nákladem autodílů pro zákazníka. Čtyřmotorový letoun Antonov AN-124-100 Ruslan ruské společnosti Volga-Dnepr Airlines s registrací RA-82042 letěl na nákladní lince z jihokorejského Soulu přes Novosibirsk do Vídně. Na palubě bylo 14 osob a 84 tun nákladu, když krátce po poledni místního času dne 13.11.2020 vzlétli na další etapu svého letu do Vídně. Krátce po startu asi ve výšce 300 metrů došlo u motoru číslo 2 k roztržení jednoho kola s lopatkami (podle fotografií pravděpodobně fanu, tedy nízkotlaké části motoru). Zbytky roztržených dílů prolétly jako šrapnel částí křídla a také trupu letounu, od tohoto okamžiku nastal pro posádku doslova boj o holý život.

An 124 Ruslan RA-82042 po přejetí dráhy An 124 Ruslan RA-82042 po havári

Zbylé tři motory sice fungovaly, ale jejich ovládání bylo velmi omezené. Posádka přišla kompletně o radiové spojení, v pilotní kabině fungovaly jen systémy napájené z baterií, a protože nefungoval ani interkom, nebylo možné se spojit s dalšími členy posádky, ta seděla na jiném místě v trupu letounu. Vše ale zvládli naštěstí na výbornou. Pilotům se podařilo provést nízké přiblížení zpět na vzletovou a přistávací dráhu 25 letiště Novosibirsk, předtím musela posádka ručně vysunout podvozky. U toho příďového se vysunula jen jeho levá část. Po přistání nemohli použít reverzy ani brzdy, takže přejeli celou dráhu a letoun se zastavil zhruba 300 metrů za jejím koncem. V důsledku toho došlo k vylomení levé části příďového podvozku, poškození celé spodní části přídě i navazující spodní části trupu. Naštěstí se nikomu nic nestalo, ale i tak byla celá posádka odvezena do nemocnice na prohlídku. Motor číslo 1 nebylo možné vypnout, tak běžel ještě tři hodiny po přistání.

An 124 Ruslan RA-82042 po nouzovém přistání

Na síti youtube je hned celá řada video dokumentů přímo z průběhu celé této události a také záznam vyproštění letounu dvěma těžkými speciály s pásy, předtím byla vaky a hevery zdvižena přední poškozená část trupu a podložena podvalníkem s vysokou nosností. Samozřejmě nejdříve byl vyložen náklad a z bezpečnostních důvodů odsán zbytek paliva z nádrží. Aby si každý udělal představu o síle, kterou byly roztržené zbytky motoru vrženy do okolí – nejen prolétly částí pylonu motoru, křídla a trupu, ale ve finále ještě spadly na střechu haly firmy poblíž letiště, tu probořily a skončily na podlaze pod ní. I zde naštěstí nikoho neohrozily. Ihned po havárii bylo příslušnými orgány zahájeno vyšetřování této letecké nehody.

Velmi rychle se potvrdila výpověď posádky. V trupu letounu bylo nalezeno několik přeseknutých svazků elektrické kabeláže a letící kovové součásti z motoru číslo 2 navíc vytvořily řadu otvorů v křídle, na řadě míst trupu, na pylonech motorů i dalších místech. Podle dostupných informací byly všechny motory typu Lotarev D-18T na tomto letounu pravidelně sledovány a byly na nich prováděny všechny nezbytné servisní úkony. Dne 26.11. „uzemnil“ dopravce Volga-Dněpr všechny své Ruslany až do okamžiku, kdy budou známé příčiny této nehody.  Zajímavé mimo jiné je i to, že v době nedávné byl stejný Ruslan v Bratislavě: například 1.11.2020 tam přivezl ze Soulu část výrobní linky automobilů. U nás v Praze jsme jej mohli na Ruzyni vidět 20.10.2020. Zatím dle nepotvrzených informací z Ruska by měl být letoun opravitelný, ale pravděpodobně se na letišti v Novosibirsku udělají jen ty nejnutnější opravy, aby bylo možné stroj přelétnout nejlépe k jeho výrobci a tam provést zbytek prací. Bude zajímavé sledovat, jak se vše bude vyvíjet, jelikož jde i o politickou věc. Letouny se vyráběly na dvou místech – v Uljanovsku v tehdejším SSSR (dnes Rusko a společnost Aviastar-SP) a pak v centrále firmy Antonov u Kyjeva. Mohou se čekat určité problémy, pokud by Ukrajina a Rusko mělo na opravě spolupracovat…

Společnost Volga-Dněpr působí mnoho let v oblasti letecké přepravy velkých nákladů a současně jde o největšího komerčního provozovatele Ruslanů, v letecké flotile jich mají 12 a k tomu pětici letounů IL-76. Už dříve po podobných incidentech výrobce motorů Lotarev D-18T nařizoval pravidelné detailní inspekce motorů právě z těchto důvodů, V minulosti se už podobné závady vyskytly a únavové lomy byly většinou odhaleny včas. Havárie navíc přišla v nejméně vhodnou dobu – celosvětově rapidně přibývá poptávka po velkokapacitní letecké přepravě a uzemnění části Ruslanů představuje opravdu nepříjemný problém. Snad se všechny zúčastněné firmy dohodnou a letouny budou moci opět brzy bezpečně létat s nákladem ke svým zákazníkům.

An 124 Ruslan RA-82042 Volga - Dnepr Airlines

Zajímavou informaci přinesl server Aircargonews již v březnu 2020. Ukrajinský úřad pro civilní letectví nařídil všem operátorům Ruslanů provést detailní inspekce motorů  D-18T třetích sérií s tím, že se mají zaměřit právě na disky s lopatkami, tento typ ale používá i jediná AN-225 Mrija. Tyto inspekce je navíc nařízeno provést do 6 měsíců od 25.3.2020 a výsledek oznámit společnostem Motor Sich a Ivchenko-Progress.  Pokud by se nalezly únavové lomy, motor se ihned musí vyměnit za jiný. Uvidíme tedy, jak to bude u tohoto letounu v Novosibirsku.

poškozený motor An 124 Ruslan RA-82042

Tematicky související články

Leave a Reply