Memorandum o spolupráci mezi Aero a ČEB pro L 39 NG
Přidáno: 10. Listopad 2014Autor: Quax
Česká Exportní Banka by ráda spolupracovala na financování vývoje a podpořila výrobu a export nové generace nejúspěšnějšího cvičného proudového letounu L-39 jímž je L-39 Next Generation. Tato spolupráce navazuje na úspěšnou spolupráci na programu brazilského transportního vojenského letounu KC-390, na jehož vývoji a výrobě má Aero klíčový podíl.
16. července, Aero oficiálně oznámilo zahájení projektu vývoje nové generace cvičného proudového letounu L-39NG, jenž navazuje na tradici 50 let vývoje a výroby cvičných proudových letounů v Aeru. Vývoj nové generace L-39 představuje velmi významnou a dlouhodobou investici v řádu mnoha set milionů korun. Efektivní financování vývojových nákladů je proto velmi důležitým aspektem konkurenceschopnosti celého projektu. Dohoda o spolupráci mezi Aerem a ČEB se nicméně neomezuje pouze možnost spolupráce na financování vývoje nového letounu, ale zahrnuje také financování exportu letounů a souvisejícího vybavení.
Spolupráce na projektu L-39NG není prvním společným projektem Aera a ČEB, naopak navazuje na dřívější úspěšné projekty. Tím doposud nejvýznamnějším je v červenci tohoto roku uzavřená smlouva o financování vývoje náběžné hrany křídla pro nejnovější vojenský dopravní letoun Embraer KC-390, ve výši 550 milionů CZK.
Program L-39NG navazuje na tradici úspěšného proudového cvičného letounu L-39, kterého Aero vyrobilo přes tři tisíce kusů, z nichž je více než čtyři sta letounů stále v provozu. „Naše společnost historicky vyrobila nejvíc letounů tohoto typu, tudíž do projektu zapracuje zkušenosti provozovatelů z celého světa, bez nadsázky ze všech klimatických pásem,“ vysvětlil Ladislav Šimek, prezident společnosti AERO Vodochody AEROSPACE.
„Prioritou České exportní banky je podpora projektů s vysokou přidanou hodnotou a s významným podílem moderních technologií. Takovým příkladem je právě program L-39NG společnosti Aero,“ říká Ing. Karel Bureš, generální ředitel České exportní banky.
Nová generace, nazvaná L-39NG, převezme nejlepší vlastnosti původních letounů, jako jsou vynikající ovládání, snadná údržba, robustní design ověřený ve více než pěti milionech nalétaných hodin, skvělou adaptabilitu na extrémní klimatické podmínky a v neposlední řadě nízké provozní náklady. Letoun ale dozná řadu modernizací a změn. Především jde o snížení hmotnosti, zvýšení výkonu (rychlosti i doletu) při současné nižší spotřebě paliva, pokročilé letecké systémy a řadu nových konstrukčních prvků. Nový letoun L-39NG nabídne například technologii „mokrého křídla“, průhledový displej, palivovou nádrž integrovanou v křídle, vystřelovací sedadla apod.
Aero tak využije prostor, který na trhu vzniká po zastarávajících letounech L-39 a dalších tréninkových letounech. V příštích patnácti letech by totiž mělo dosloužit na 60 % používaných tréninkových proudových letadel. „Nabídneme stávajícím uživatelům řešení jejich dosluhujících flotil L-39, ale zároveň očekáváme řadu nových zájemců,“ dodal Šimek. Společnost očekává získání všech certifikátů a oprávnění a první dodávky zákazníkům v roce 2017.
Pro brazilskou společnost Embraer, po Airbusu a Boeingu třetího největšího leteckého výrobce na světě, dodává Aero zadní část trupu, nákladní rampu, všechny kabinové dveře a náběžnou hranu křídla pro letoun KC-390. V případě náběžné hrany se Aero podílí i na vývoji. Aero uzavřelo s brazilským Embraerem smlouvu na výrobu strukturálních částí pro letoun KC-390 v roce 2011. Embraer KC-390 je nový vojenský víceúčelový dopravní letoun střední velikosti určený pro přepravu nákladu i osob. Projekt KC-390 iniciovaly brazilské vzdušné síly, resp. ministerstvo obrany, a vývoj letounu probíhá v souladu s požadavky brazilského letectva. První let KC-390 je očekáván v roce 2014, do provozu by měl letoun vstoupit v roce 2016.