Pilotinfo

Pár poznámek k výstavbě paralelní dráhy na Ruzyni

Přidáno: 05. Leden 2021Autor:

Snaha o výstavbu paralelní vzletové a přistávací dráhy na pražském mezinárodním letišti v Ruzyni je stará mnoho let a za tu dobu jsme v souvislosti s její výstavbou byli svědky řady zvratů, kdy situace kolem tohoto projektu sině připomínala houpačku – stavět, nestavět, stavět nestavět…atd. Ostatně v naší zemi čítanková situace, kdy i mnohá média celý projekt trvale pustila ze zřetele …

plánovaný rozvoj letiště praha ruzyně

V době trvající koronakrize a totálním úpadku civilní letecké dopravy zastupitelé hlavního města Prahy překvapili, když dne 17.prosince 2020 po delší debatě schválili změnu územního plánu a tím pádem umožnili výstavbu nové paralelní vzletové a přistávací dráhy ruzyňského letiště, po které se volalo celá léta. Uspěl tak „revidovaný“ návrh náměstka primátora Petra Hlaváčka a i když proti byla dnes již klasická tzv. opoziční sdružení (Piráti, Praha Sobě a STAN), vše se po nekonečných tahanicích pohnulo a směřuje již nyní k opravdové výstavbě další dráhy.

Ostatně s ní se celá léta počítalo, jelikož jedině tak se navýší současná kapacita letiště a především mají být zrušeny mnohými kritizované noční lety. Již před více jak 20 lety dlouhodobý tzv. územně plánovací generel Letiště Praha s paralelní vzletovou a přistávací dráhou počítal, přeci jen se její schválení protáhlo o dost více, než asi kdo mohl očekávat. Jako již dříve mnozí oponenti uvedené stavby argumentovali ekologickými dopady (ostatně tvrzení typu: „Naše sdružení má pocit, že …“ by od Aše směrem na západ bylo odměněno pořádným kopancem do jisté tělní partie), nadměrným přílivem turistů do hlavního města a tím zásadnímu zhoršení kvality života pro všechny obyvatele. Je jen škoda, že se tito „experti“ s angličtinou na úrovni přístavního dělníka v Africe nepodívali do zahraničí, kolik kladných věcí taková výstavba přinesla, ale to bychom po nich chtěli hodně.

paralelní dráha letiště Praha Ruzyně

Nicméně toto usnesení má i další podmínky. Je třeba maximálně urychlit výstavbu železnice až na letiště, dále předložit řadu jiných podkladů včetně vyhodnocení všech dopadů stavby za vládu a vedení letiště a také garantovat následné zrušení nočních letů, i když s oprávněnými výjimkami tak, jak je to mnoho let v zahraničí běžné. Začátkem prosince po opravdu rušné debatě zastupitelé Prahy vybrali jako nejvhodnější trasu železnice tzv. jižní variantu trati mezi Dejvicemi a Veleslavínem. Stále ale ještě visí ve vzduch osud stávající tzv. vedlejší vzletové a přistávací dráhy 12/30 (délka 3250 m a šířka 45 metrů). Ta by se podle posledních informací měla zcela uzavřít, jelikož přiblížení na ni vede přes velmi hustě obydlené oblasti Prahy a Kladna s okolím.

Samozřejmě jako to u každé stavby bývá, i zde funguje princip „něco za něco“. Na jednu stranu dojde ke zvýšení kapacity letiště v Praze, ale na straně druhé to znamená další zvýšení hluku v některých obcích poblíž letiště samotného. Letiště Praha ovšem počítá s celou řadou dalších investic tak, aby se doprovodné projekty se stavbou podílely na podpoře kvality života obyvatel bydlících nedaleko letiště v Ruzyni. Na druhou stranu je třeba říci, pokud si někdo byť i před lety koupil pozemek na dohled od letiště, nemá se co divit leteckému provozu. Stejně tak různé developerské skupiny známé až frenetickou snahou vše zastavět, jen aby to nedej Bože neudělala konkurence, ty by měly dostat také pořádně za vyučenou, že v bezprostřední blízkosti letiště se občanská výstavba v civilizovaných zemí nestaví a basta. Na druhou stranu, pokud se najdou jedinci, co ty předražené nekvalitní byty koupí …

Po výstavbě nové paralelní dráhy by měla mít Praha skutečně moderní letiště odpovídající 21. století, ale s provozním limitem v maximálním počtu 21,2 milionu odbavených cestujících ročně. Vše ale vyznívá v současné koronavirové situaci dost exoticky, protože letecká doprava v Evropě je v troskách a mnoho letišť doslova živoří. Nicméně jakmile se podaří nastartovat růst provozu směrem k původním počtům přepravených cestujících před pandemií, výstavba paralelní dráhy bude nevyhnutelná. Doufejme jen, že to čekání nebude až příliš dlouhé.

dráha 06 24 letiště Praha Ruzyně

Tematicky související články

Leave a Reply