Medlánky oslaví 90 let plachtění včetně Oldtimer víkendu
Přidáno: 09. Září 2014Autor: Lubor Obendrauf
Není mnoho letišť v naší zemi , kde snad každé stéblo trávy „čpí luftem“ – jak poznamenal jeden z československých prvorepublikových letců. Aeroklubové letiště v Brně – Medlánkách takovým místem bezesporu je . A je zde nyní více než pádný důvod k jeho návštěvě . V sobotu 13.9. medlánečtí oslaví stěží uvěřitelných 90 let plachtění na tomto letišti ! Navíc se v termínu 12. – 14. 9. na stejném místě uskuteční další Oldtimer víkend , což je léta známý slet historických kluzáků.
Je tomu opravdu dávno , kdy se na severozápadě moravské metropole začala scházet parta, pro kterou létání znamenalo opravdu hodně. V nelehké době se jim podařilo vybudovat plachtařskou základnu , odkud na tehdejších „dřevácích“ vzlétali odvážní adepti k oblakům. Vlastní historie se zde ovšem začala psát již v roce 1914 , kdy se na okolních kopcích pokoušely skupinky nadšenců létání o první „skoky“ na jednoduchých závěsných kluzácích.
Nicméně mezníkem byl až rok 1924 . Tehdy se na kopcích u Medlánek odehrávala I. národní soutěž plachtových letadel v československé republice. Doba ovšem nebyla příliš nakloněna létání a tak se nakonec letecká činnost musela přesunout na letiště Brno – Slatina. To bylo tehdejší sídlo brněnské pobočky Masarykovy letecké ligy. Paradoxně po okupaci začal v Medlánkách skutečný letecký provoz. Během let 1940-1942 se začalo létat na tomto místě na větroních a o něco později zde byly vybudovány ubikace pro adepty létání. Letecká škola připravovala budoucí piloty Luftwaffe a létali zde na výkonných větroních někteří vysocí důstojníci letectva.
Po válce byla v Medlánkách založena Zemská plachtařská škola. V té době se to na letišti hemžilo zejména kořistní technikou po Němcích – k vidění byly Olympie , Vážka a jako vlečná létal například Heinkel He-72 Kadett. V roce 1952 zde sídlí krajský Aeroklub pod hlavičkou Svazarmu , na letiště se přistěhovali motoráři a k vidění zde jsou letečtí modeláři – ostatně ti sem jezdí s různými typy modelů dodnes.
Po roce 1989 byl zdejší aeroklub postaven před řadu nových výzev , ale i problémů. Začalo se hospodařit stylem „každý za své“ a tomu bylo třeba přizpůsobit chod celého letiště. Naštěstí nechyběli „srdcaři“ a tak se složité období podařilo překlenout a vůbec nějak přežít. V prvé řadě zde byly nároky majitelů pozemků a tak po velmi složitých jednáních se letiště muselo vzdát některých provozních ploch. Ostatně tak jako v jiných aeroklubech … V areálu letiště se nicméně i nadále stavěly a opravovaly větroně včetně opravdových historických unikátů , probíhal intenzivní výcvik v bezmotorovém létání a své místo si našla i letištní restaurace. V současné době je mezi medláneckými řada bezmotorových pilotů , kteří se pravidelně umísťují na prvních místech plachtařských soutěží.
Za devět desítek let má letiště v Medlánkách dobré jméno i za hranicemi naší země. Opravovaly se zde historické kluzáky pro zahraniční vlastníky , ale rádi se sem vrací i jejich piloti pro výborné zázemí a přátelskou atmosféru. Pokud budete mít o víkendu od pátku 12.9. čas , doporučujeme se do Medlánek vypravit. Místní srdečně zvou zájemce nejen o bezmotorové létání. Kromě celé řady historických kluzáků bude zde i možnost svézt se při letech pro veřejnost v Blaníku L13A, Super Blaníku L23 a v motorovém kluzáku L13SE Vivat. Kdo dorazí , určitě litovat nebude.