Pilotinfo

Boeingy 747 British Airways za sebou mají poslední let

Přidáno: 16. Říjen 2020Autor:

O vlivu koronaviru na leteckou dopravu jsme už několikrát psali. Letecká společnost British Airways se v souvislosti s drasticky sníženou poptávkou po dálkových letech rozhodla ukončit provoz všech jejich Boeingů 747 a v lepším případě je nabídnout k prodeji, v tom horším na náhradní díly a zbytek do šrotu. Realita byla ovšem hodně smutná, jelikož údajně se podařilo najít jen jednoho kupce pro jejich Boeing 747-400…

British Airways Boeing B 747 BA přistání British Airways. Boeing B 747 po posledním přistání

Byl čtvrtek 8.10.2020 a na londýnském letišti Heathrow proběhlo rozloučení s poslední dvojící Boeingů 747-400 v barvách British Airways. Bohužel program byl dost omezen typicky britským nepříznivým počasím, ale i tak si tuto událost nedalo ujít mnoho zaměstnanců této letecké společnosti, stejně jako četné zástupy leteckých fandů z širokého okolí. A tak po mnoha letech věrné služby letoun s registrací G-CIVB na lince symbolicky označené BA400 vzlétl, aby poté hned zamířil na letiště Kemble, kde bude postupně rozebrán. Další letoun stejného typu a registrace G-CIVY odstartoval také s mimořádným číslem letu BA747, jeho posádka ale po startu provedla velmi pěkný nízký průlet na vzletovou a přistávací dráhou 27L a pak pokračovala na cílové letiště St Athan.I toto letiště v britském Jižním Walesu je známé jako „konečná stanice“ mnoha letadel … Těmito dvěma lety se završila velmi dlouhá služba celé řady modifikací Boeingů 747 u britského vlajkového dopravce. Smutná událost nenechala mnohé oko suché, vždyť pro některé ze zaměstnanců BA to byla podstatná část jejich profesní kariéry! A nutno říci, že všichni na „Královnu nebes“, jak se Boeingu 747 dodnes říká, vzpomínají s velkou úctou – od pilotů, přes další palubní personál, až po letecké mechaniky konče.

British Airways Boeing B 747 poslední let

 

A byl to právě britský národní letecký dopravce, kdo byl celosvětově jedním z největších provozovatelů Boeingů 747. Přitom předchůdce společnosti British Airways (dále jen BA) – společnost BOAC , plným názvem British Overseas Airways Corporation, převzala svůj historicky první Boeing 747 již 22.4.1970. A byl to důvod k pořádné oslavě! Jenže… i zde byla pro společnost „hořká pilulka“. Dnes už se o tom mnoho nepíše, ale právě BOAC měla se zavedením B747 specifický problém. S piloty se nedokázali dohodnout na výši mezd (ano, už tehdy…) a tak pro jejich protesty byl první Jumbo Jet v barvách BOAC slavnostně uveden na linku až 14.4.1971, tedy skoro za celý rok!!! A to BOAC objednala v první vlně rovnou 11 Boeingů 747-100. Nakonec během dalších tří let společnost převzala postupně 14 Jumbo Jetů a ten jubilejní patnáctý v prosinci 1973. Dnes už žádný z nich nelétá. Prvním vyřazeným B747 (už za British Airways) byl stroj, který flotilu opustil v říjnu 1998.

Boeing B 747 BOAC za letu

Koncem června 1977 pak BA převzala svůj první Boeing 747-200 s tím, že mezi lety 1977 až 1988 uvedená společnost měla v provozu celkově 24 letadel tohoto typu pro dálkové linky. Avšak ne všechna letadla byla zakoupena jako nová, některá už předtím létala u jiných společností. Nesmíme ale zapomínat na nákladní Jumba. V září 1980 k BA přilétá B747-236F (SCD) a dostává příhodnou registraci G-KILO. Pokrok nejde zastavit a to platí dvojnásob u moderních dopravních letadel. British Airways v červnu 1989 převzala svůj první Boeing 747-400, u ní létal s registrací G-BNLA bezmála tři dekády až do roku 2018, kdy byl sešrotován na letišti Victorville v Kalifornii. Anglický národní dopravce nakonec provozoval celkově 57 letounů B 747-400. Celkově u něj létalo „kulatých“ 100 sedm čtyři sedmiček různých modifikací a jedna čistě nákladní. Dodávky B747-400 pro BA postupně pokračovaly během deseti let až do dubna 1999. V době nedávné v rámci oslav 100 let společnosti British Airways právě trojice z nich dostala „retro“ nové barvy. První letoun se objevil v původních barvách ještě společnosti BOAC, další v „kabátě“ označovaném jako Negus a třetí pak dostal zbarvení Landor, ve kterém byl právě dodán BA v roce 1993. Bohužel, tehdy ještě nikdo netušil, že to bude na krátkou dobu … Už dříve bylo jasné, že čtyřmotorové stroje nemohou konkurovat novým dvoumotorovým  a velmi úsporným dopravním letounům a tak i jejich „žezlo“ u BA postupně přebíraly Boeingy 777, stejně jako i Airbusy A350 či B787 Dreamlinery. Bez zaváhání lze ale říci, že Boeing 747 patří minimálně k polovině ze stoleté historie této významné světové letecké společnosti létající velmi dlouho i k nám do Prahy. Přitom v době ještě relativně nedávné vedení BA hovořilo o jeho vyřazení až za čtyři roky. Měl být postupně nahrazován zejména novými B777X, avšak zcela nové okolnosti, zejména hluboký globální propad letecké dopravy vše zásadně urychlil.

BOAC Boeing 747 přistává na letišti Heathrow

A tak se před pár dny zakončila kapitola, ve které Boeingy 747 v barvách BA desítky let spolehlivě létaly na jejich dálkových tratích prakticky po celém světě. Mnozí letečtí fandové nejen v Británii poněkud hořce nesou fakt, jak například skoro všechny letouny Concorde BA jsou k vidění v různých muzejních expozicích, u B747 British Airways budou nakonec rádi, pokud se zachová alespoň jeden v Anglii. Doménou letounů Jumbo Jet u BA byla hlavně prestižní linka z Londýna do New Yorku, kde společnost dominovala nabídkou až jednoho milionu sedaček v obou směrech! A není i bez zajímavosti uvést, že z celkové kapacity společnosti BA na uvedené lince v roce 2019 měla Jumba podíl plných 67% a to nebylo rozhodně málo. Královna nebes tedy odchází do výslužby a pro BA už „papírově“ ze čtyřmotorových letadel zůstává ve stavu jen 12 letounů Airbus A380 s průměrným stářím 6,5 roku zatím uskladněných ve francouzském Chateauroux. Jen čas ukáže, zda-li se ještě alespoň některé z nich do služby vrátí.

Boeing B 747 British Airways v retro zbarveních

Tematicky související články

Leave a Reply